
Německá společnost Fendt věří vodíku, a proto nedávno představila svůj první vodíkový traktor. Firma současně oznámila, že poslala první dva prototypy vodíkových traktorů do ostrého provozu. Budou využívány v reálných podmínkách na dvou zemědělských testovacích farmách v regionu Haren v Dolním Sasku.
Výsledky budou sloužit k dalšímu zdokonalování, dokud nebudou zcela vyhovovat a nebudou moci plně nahradit traktory poháněné naftou. V rámci projektu bude zjišťována také spotřeba vodíku a budou zkoumány technické požadavky na vhodnou vodíkovou infrastrukturu pro zemědělství. Tato zjištění budou tvořit základ pro další výzkum snižování emisí CO2 ze zemědělských vozidel.
„Vodík může mít v zemědělství a lesnictví do budoucna velké využití. Tato odvětví totiž mohou kromě spotřeby také dodávat velké množství energie, kterou lze využít i při výrobě vodíku. Fendt se podílí nejen na vývoji samotného traktoru, ale je také partnerem projektu H2Agrar, jehož cílem je výzkum vodíkové infrastruktury pro zemědělské využití,“ informoval Viktor Zálešák ze společnosti Agromex.
Výzvy, pokud jde vodíkový pohon automobilů, spočívají zejména v oblastech vytvoření dostatečné infrastruktury pro podporu skladování a distribuce. „Přesto považujeme vodíkový pohon za reálnou budoucnost automobilové dopravy, a to nejen té osobní, ale také nákladní a veřejné,“ uvedl před časem Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.