
S ohledem na situaci je to velmi solidní výsledek. Firmy se totiž musely stále vypořádávat s nedostatkem komponent a některých surovin, s vysokými cenami energií a v neposlední řadě i se ztrátou některých východních trhů.
Roste tlak na přizpůsobení systémů just-in-time, jehož fungování komplikuje nespolehlivá mezinárodní doprava, což dál zvyšuje náklady na provozní financování, které je v době rostoucích úrokových sazeb samozřejmě dražší.
Většina průmyslových oborů v březnu vykázala meziměsíční růst, s výjimkou automobilového průmyslu.
Chybějící komponenty – jak už ostatně potvrdily i výsledky automobilek – trápí část tohoto odvětví i v letošním roce. Brzdí produkci v době, kdy poptávka po nových vozech zůstává relativně silná. Důsledkem jsou dlouhé čekací doby pro zákazníky i vyšší ceny nových i secondhandových vozů.
Nadějně vyznívají i nové zakázky, avšak je stále jejich výsledky diskontovat. Přece jen jde o čísla v běžných cenách, a ty v letošním roce obzvláště narůstají. Proto nárůst zakázek o 3,4 procenta není zase tak přesvědčivý.
I když dosavadní výsledky průmyslu vyznívají pozitivně, stávající problémy firem přetrvávají. Od průmyslu proto zatím nelze očekávat, že by výrazně zbrzdil nadcházející útlum ekonomiky. Velkou vzpruhu může přinést zlepšení zásobování automobilového průmyslu, které ovšem zůstává zatím nejisté.
Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)