
Během středečního investorského dne společnosti Tesla by mohlo dojít k představení modelu 2 pro masový trh. Ten bude potřebovat více a levnějšího lithia, aby byl konkurenceschopný, a těžaři lithia jsou již nyní připraveni na bolestivé situace, protože mají nízké ocenění.
Ceny Li2CO3 (Uhličitan lithný, pozn. red.) jsou však stále vysoko nad průměrnou úrovní, většina objemu je vázána dlouhodobými smlouvami a růst poptávky po elektromobilech sotva začal. S rostoucí nabídkou a otázkami ohledně poptávky po elektromobilech se ceny ochlazují, Čína omezuje dotace na elektromobily a bateriový gigant CATL snižuje ceny, podobně jako Tesla.
Přední těžař Albemarle však vidí, že postupné rušení dotací má jen malý dopad. Předpovídá pro letošní rok 40% růst v Číně a největší výzvu vidí v řízení silného růstu.
Obdobně optimistická je i společnost Livent, která předpokládá 20% objem prodeje a vyšší realizační ceny. Obě společnosti se již připravují na nižší ceny a jejich P/E se pohybuje kolem desetinásobku.
Letošní 60% růst akcií Tesly čeká klíčová zkouška v podobě každoročního dne pro investory v texaské „gigafactory“. Uvidíme aktuální informace o časových plánech výroby kybernetických vozů a roadsterů a o místech rozšíření továren od Mexika po Indonésii. Pozornost se však zaměří na třetí hlavní plán.
Aktualizace verzí z let 2006 a 2016 bude mít daleko k odpovědi na otázku, zda Tesla dokáže udržet náskok před rostoucí globální konkurencí elektromobilů tím, že rozšíří výrobu vozů a svůj dodavatelský řetězec, aby mohla vyrábět levnější masově prodávaný automobil typu Model 2. To bude klíčové pro dosažení jejího patnáctinásobného cíle výroby 20 milionů vozů ročně do roku 2030.
Autor je stratég pro globální trhy společnosti eToro
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com