
Prodeje tohoto amerického výrobce vzrostly až o 213 procent. Na první pohled se může zdát, že jde o výjimečnou expanzi, ale je důležité komplexně analyzovat prostředí, ve kterém tato čísla vznikala, což nás přivádí k zásadní otázce. Je tento růst dlouhodobě udržitelný?
Dokonalá harmonie
Tahounem v zemi fjordů byl především modernizovaný Model Y, který je u spotřebitelů v tomto regionu obzvláště oblíbený. SUV si řidiče získalo několika nezaměnitelnými parametry, a to vylepšenou technikou, prostorným interiérem, pohonem všech kol, objemným kufrem a tažným zařízením.
V návaznosti na to, v kombinaci se státními pobídkami, mezi které patří osvobození od DPH, levné parkování, možnost jízdy v pruhu určeném pro autobusy a také rozsáhlá síť dobíjecích stanic, vzniklo pro Teslu skutečně přívětivé prostředí.
Rico Luman, hlavní ekonom pro dopravu a logistiku nizozemské banky ING, popsal toto tržní pozadí stejným způsobem a poznamenal, že mnoho objednávek bylo zpožděno kvůli očekávání výše zmíněného modernizovaného Modelu Y, což vedlo k akumulaci nových objednávek během května.
Zatímco v Norsku zaznamenává Tesla značný úspěch, ve zbytku Evropy prodeje výrazně klesají. Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) utrpěla Tesla v dubnu meziroční propad o téměř 50 procent, přičemž primární důvody bohužel sahaly daleko za technické parametry daných modelů.
Ve většině zemí byla značka zasažena kontroverzemi spojenými s jejím generálním ředitelem Elonem Muskem. Blíže se na to podívala agentura NEVA, která zjistila, že z 15 000 respondentů by si Teslu nekoupilo až 43 procent, a to především z politických důvodů.
Hospodářská soutěž a globální kontext
Zajímavé však je, že Tesla roste v regionu, kde má čínská konkurence opravdu silné zastoupení. Norsko má obecně nejvyšší podíl bateriových elektrických vozidel (BEV) v Evropě a také nejvyšší podíl na prodejích čínských značek, s výjimkou Ruska.
Podle analytičky Relly Suskinové ze společnosti Morningstar je hlavním důvodem impulzivního růstu Tesly vyšší přijetí BEV spolu s rozmanitým výběrem čínských vozů, protože spotřebitelé hledají výkonná vozidla bez ohledu na značku nebo zemi původu. V celkovém evropském kontextu je však důležité poznamenat, že BYD prodal v Evropě poprvé v dubnu 2025 více elektromobilů než Tesla.
Výsledky Tesly v Norsku ukazují, že americká značka má stále co nabídnout a její růstový potenciál ještě neřekl poslední slovo. Konečnému výsledku však musí jít naproti podpora ze strany státu, atraktivní produkt a samozřejmě rozsáhlá infrastruktura pro elektromobily.
Řidičům záleží i na každodenním pohodlí bez zdlouhavého hledání místa k nabíjení. Norsko představuje příběh, ve kterém se to stává skutečností, ale za skutečný úspěch to bude možné považovat teprve tehdy, bude-li automobilka vykazovat trvale rostoucí čísla.
Autorka je předsedkyně představenstva společnosti Capital Markets
(Redakčně upraveno)