Zájem o bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace

Zatímco v Evropské unii během druhého kvartálu podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) klesly nové registrace všech automobilů v podstatě na polovinu (přesně o 49,7 %), na prodeje elektromobilů během nejtěžší fáze pandemie covid-19 jakoby to nemělo vliv. Elektromobily se tomuto trendu výrazně vymykaly.
Bateriové elektromobily jsou stále závislé na nedostatečné nabíjecí infrastruktuře. Foto: FAEI.cz

Hlavní pětice evropských trhů (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko a Itálie – pozn. red.) zaznamenala růst jak v prodejích čistě bateriových elektromobilů (o 35 %), tak i v kategorii plug-in hybridů (o 121 procent!). Jedinou klesající kategorií byly klasické hybridy, kterých se prodalo o 29 % méně než před rokem. Vyplývá to z aktuální studie PwC E-Mobility Sales Review.

„Plug-in hybridy pomáhají automobilkám snižovat celkové emise a tím i snižovat hrozbu pokut od Evropské komise. Zároveň nejlépe kombinují výhody elektromotoru a konvenčního pohonu a jsou proto poměrně populární i u zákazníků. Na bateriové elektromobily jsou zase v některých zemích vysoké dotace,“ vysvětluje Pavel Štefek, partner PwC ČR a expert na automobilový průmysl.

Evropský zájem o čistě bateriové elektromobily táhnou především dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12 000 eur, což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na čtyři tisíce eur.

Německo nedávno dokonce své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na dvojnásobek a tak kupující nyní dostávají od státu pobídku 6 000 eur a od samotného výrobce až další tři tisícovky. Výsledkem toho je, že ve Francii stouply prodeje bateriových elektromobilů o 48,7 % a v Německu se meziročně prodalo dokonce o 257 % více plug-in hybridů.

Přestože jsou Spojené státy domovinou automobilky Tesla, nejznámějšího výrobce elektromobilů na světě, nákup bateriových vozů výrazněji nepodporují. Během „koronavirového“ čtvrtletí tak v USA klesaly prodeje všech elektrických aut o 32,6 procenta, což v podstatě kopírovalo celý automobilový trh v USA, který ve druhém kvartále poklesl o přibližně o třetinu.

Čína, která má v rozvoji elektromobility za sebou delší historii, už naopak dotace snižuje. To se už před koronavirovou pandemií propsalo do klesajících prodejů. A i nyní se meziročně v Číně prodalo o 22,1 % elektrických aut méně. Dařilo se pouze klasickým hybridům, jejichž prodeje vzrostly o necelých devět procent.

Ačkoli v Česku není v podstatě žádná přímá podpora elektromobilů, tuzemské prodejní statistiky vykazují podobnou dynamiku, jako na západě Evropy. Čistě bateriových aut se prodalo meziročně o více než třetinu více a skupina sčítající dohromady hybridy i plug-in hybridy vrostla dokonce o 284 % za rok.

Tak velký nárůst má však vysvětlení v nízkém předchozím srovnávacím základu. Česko má v prodeji elektromobilů oproti rozvinutým trhům zpoždění. Za kvartál se tu prodají řádově stovky elektrických aut, přičemž jejich tržní podíl mezi nově registrovanými auty není ani jedno a půl procenta (přesně 1,37 %). Tedy přibližně desetina toho, co v hlavní pětici evropských trhů.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena