
Přestože Škodovka poskytla své vozy Škoda Rapid Spaceback papeži Františkovi již v roce 2018 v irském Dublinu během jeho dvoudenní návštěvy země v rámci Světového setkání rodin, tehdy o papamobily v pravém slova smyslu nešlo. Nedisponovaly totiž onou unikátní značkou „SCV 1“.

Mladoboleslavská automobilka informovala, že obě SUV s čistě elektrickým pohonem byla upravena podle požadavků Vatikánu. V Bratislavě měl v neděli a v pondělí k dispozici jeden vůz Enyaq iV, v Košicích dnes po leteckém přesunu využije druhý a následně i ve středu.

Aby byl papež lépe vidět, byla standardní zatmavená zadní okna nahrazena průhledným sklem. Na přední blatník na straně spolujezdce byly umístěny chromované držáky pro vatikánskou vlajku a na krytech vnějších zrcátek se nachází oficiální logo papežovy návštěvy.

„Součástí požadavků od Vatikánu byla také instalace dodatečného madla v interiéru pro komfortnější vystupovaní z vozidla. Všechny vozy jsou v černé metalíze a mají černý interiér,“ uvedla automobilka. Prostřednictvím speciálního webu automobilky pak lze hlavě katolické církve zasílat pozdravy.

Desítky let byly papamobily výsadou německé automobilky Daimler. Už v roce 1930 od ní dostal papež Pius XI. darem limuzínu Mercedes-Benz s osmiválcovým motorem. První moderní papamobil ale vznikl až v roce 1980 u příležitosti návštěvy sv. Jana Pavla II. v Německu a šlo o přestavbu z terénního modelu Mercedes-Benz 230 G (Geländewagen) a „kukaň“ byla z plexiskla.

O rok později, po atentátu na vatikánském Svatopetrském náměstí, kde Svatý otec jel v otevřeném Fiatu Campagnola, byl Mercedes vybaven neprůstřelným sklem. Od té doby Svatého otce doprovázel na mnoha italských i zahraničních cestách, přičemž při návštěvě Rakouska v roce 1983 z jeho kapoty zmizela třícípá hvězda značky Mercedes-Benz.

V roce 2007 jej papež Benedikt XVI. nahradil modernějším, avšak zcela otevřeným modelem G 500 (série 463), který nadále používá i papež František. Od dob Jana Pavla II. provozuje Vatikán současně několik obrněných papamobilů.

Když byl Benedikt XVI. v roce 2009 na návštěvě v České republice, použil dva upravené čtyřtunové osmiválce Mercedes-Benz ML 430. V jedno jezdil v Praze, v tom druhém v Brně. Podvozek i strany vozu jsou pancéřované a zadní vyvýšenou průhlednou kabinu chrání tři centimetry silné neprůstřelné sklo.

V řadě zemí papežové při svých návštěvách používali speciální vozy místních automobilek. Například Jan Pavel II. měl při své návštěvě v rodném Polsku k dispozici upravené otevřené bílo-žluté nákladní auto Star 660 M2 od polského výrobce.

Současný Svatý otec, papež František, používal během návštěvy Panamy v roce 2019 vůz, který mu daroval místní distributor automobilky Ford a společnost Tri-Star Central America, která se postarala o design a úpravy. Šlo o pick-up Ford Ranger XLT upravený dle vatikánských požadavků. V jiném americkém pick-upu, upraveném RAM 1500, papež František jezdil minulý týden během návštěvy v Maďarsku.

V posledních letech se automobilky předhánějí v tom, která dodá Svatému otci další papamobil. A tak zatímco dříve papežové jezdili třeba i v Seatu Panda, jak dokládá exponát ve Vatikánském muzeu, vloni v říjnu papež František obdržel upravenou vodíkovou Toyotu Mirai první generace. O měsíc později se mezi papamobily zařadila i rumunská Dacia Duster.

Viděno z tohoto úhlu se společnosti Škoda Auto její marketingový tah s papamobilem nepochybně vydařil. Mezi papamobily se zařadily hned dva její modely: Enyaq iV a tak trochu neplánovaně i Karoq. Bylo by ale velmi zajímavé vidět, jak by si automobilka poradila s klasickým vzhledem papamobilu, na nějž jsme desítky let zvyklí, tedy s nástavbou v podobě proskleného „akvária“ z neprůstřelného skla.