Živobytí „zavřených živnostníků“ zachraňují balíky a staré dodávky

K rodinnému domu nedaleko Prahy přijíždí svižným tempem stará červená dodávka. Vystupuje z ní kurýr, statný muž kolem čtyřiceti pěti let, v jedné ruce platební terminál a v druhé balík plen. Paní, která zásilku objednanou on-line, přebírá, se diví, že přepravu měla zajistit známá přepravní společnost. Čekala vůz s firemním logem na boku.
Zákaznice čekala dodávku s logem na boku. Ilustrační foto: GLS

„To víte, oni už svoje auta mají totálně vytížená. Došla. Vozí se to i soukromými osobními vozy. Já jsem o práci přišel, jsem živnostník z gastronomie, tak jsem se nechal naverbovat i se svojí dodávkou,“ říká otevřeně muž.

„A uživí vás to?“ ptá se paní.

„Je to živoření. Někdy čekám tři hodiny v depu a pak se zase můžu ztrhat. Před Vánoci maraton, ale co bude potom, nikdo neví,“ uvažuje. Z balíku má pár korun, někdy pěti kačku, u některých dvacet korun. Ze svého si musí platit naftu i své auto.

Starou dodávku DAF za úžasných padesát tisíc korun koupil i mladý kavárník z Prahy. A nabízí se jako stěhovák nebo příležitostní kurýr. Těží hlavně z toho, že má hodně známých a je aktivní na sociálních sítích. Na každý den jedna akce, říká. Nabídek na stěhování je přitom teď opravdu hodně, stačí se podívat na bazarové portály. Tenhle kšeft ale frčí hlavně po známých, alespoň těch „fejsbukových“.

Za jeden den lidé před Vánoci objednali za 1,5 miliardy korun

To, že teď expedice a rozvážkové služby jedou k prasknutí, ukazují i data z e-shopů. Například ve středu 9. prosince nakoupili zákazníci v internetových obchodech zboží za zhruba jeden a půl miliardy korun. Překonali tak loňské denní maximum předvánočních nákupů, které v e-shopech dosáhlo objemu 1,1 miliardy korun.

Vyplývá to z monitoringu objemu on-line nákupů v reálném čase společnosti Shoptet. Hlavní důvod, proč tak brzo lidé objednávali je jasný: Obavy o včasné doručení vánočních dárků kvůli přetíženým přepravním službám.

Tento rekord v celkové hodnotě nákupů v e-shopech v jediném dni překonal zhruba o půl miliardy korun i letošní Black Friday. Podle odhadů společnosti Shoptet, jejíž platformu využívá přibližně polovina českých e-shopů, totiž během něj zákazníci utratili ve slevových akcích téměř miliardu korun.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek