
Trendy jsou podle průzkumu zřejmé – lidé nakupují především zboží osobní spotřeby, jako jsou potraviny, hygienické a čisticí prostředky, klesají prodeje módního zboží, kosmetiky nebo spotřební elektroniky. Ještě důležitější je však zjištění, že mnoho změn ve spotřebitelském chování pravděpodobně přetrvá dlouho po pandemii.
„Rozsah změn zjištěných v našich šetřeních jasně naznačuje, že se jde o dlouhodobý posun,“ konstatoval Oliver Wright, generální ředitel a vedoucí sekce spotřebního trhu společnosti Accenture. „I když tyto trendy sledujeme už nějakou dobu, překvapivé je měřítko a tempo – komprimace do několika týdnů změn, které by pravděpodobně trvaly roky.“
Podle Wrighta se očekává, že nové spotřebitelské chování a trendy přežijí pandemii, jejich dopad přesáhne 18 měsíců, a pravděpodobně se budou projevovat po většinu tohoto desetiletí.
Pandemie urychluje přijímání digitalizace
Není překvapivé, že více lidí nakupuje potraviny on-line. Jak průzkum ukázal, pětina z těch, kteří provedli poslední nákup potravin on-line, takto nakupovala poprvé. U starších respondentů to byl dokonce jeden ze tří. V současné době probíhá on-line 32 % nákupů všech produktů a služeb a očekává se, že se tento podíl v budoucnu zvýší na 37 %.
„Potraviny byly donedávna jednou z oblastí, kde se mnoho lidí zdráhalo nakupovat on-line, ale covid-19 to rychle změnil. Průzkumy ukazují, že okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb on-line nákupů a digitálních technologií. To je velký krok dopředu a je pravděpodobné, že se tento trend bude do budoucna nadále rozvíjet,“ uvedl Martin Šrůma z české pobočky Accenture.
Nárůst on-line nákupů
Česká pobočka CBRE Group, světový lídr v oblasti realitních služeb a investic, představila v minulých dnech výsledky svého „průzkumu“, tedy přesněji marketingového šetření na 500 respondentech (z toho 80 % bylo žen – pozn. red.). To v květnu proběhlo v deseti obchodních centrech a 12 retailových parcích, které společnost v tuzemsku spravuje.
Z šetření vyšlo najevo, že 31 % zákazníků začalo během karantény využívat e-shopy vůbec poprvé a jejich zkušenost byla natolik pozitivní, že v on-line nakupovaná chtějí pokračovat i nadále.
Největší nárůst objednávek v on-line prostředí patří podle Kláry Bejblové, vedoucí výzkumu retailového sektoru v CBRE, potravinám a nápojům. „I když se značná část zákazníků vrátí s koncem karantény zpět do kamenných prodejen, podíl nakupování přes internet se trvale zvýší. Nakupovat potraviny on-line plánuje v budoucnu každý čtvrtý zákazník,“ uvedla k výsledkům marketingového šetření.