
Česká vláda nyní uvádí, že má pro prosazení uvedených opatření kvalifikovanou většinu států EU. Bez revize Green Dealu jde však jen o „plácnutí do vody“. Jistota stropu 45 eur za povolenku pro domácnost není udržitelná déle než několik málo let. To proto, že při takto nízké ceně povolenky by nebyly naplňovány dílčí cíle Green Dealu.
Pokud má být Green Deal splněn, tedy EU má být uhlíkově neutrální do roku 2050, povolenka pro domácnost musí stát už roku 2030, tři roky po svém plánovaném uvedení, hned zhruba 220 eur za kus, plyne hned z několika odborných studí na dané téma (viz dále, pozn. aut.). Tedy přibližně pětkrát více, než kolik činí úroveň stropu.
Pokud cena povolenky bude nižší, dekarbonizační úsilí v ekonomice EU prostě nebude dostatečné, aby mohlo být dosaženo uhlíkové neutrality v roce 2050. Jinými slovy, pevný strop ceny povolenky pro domácnost 45 by znamenal, že hrubě nebude plněn ani program Fit for 55, ani Green Deal. K jejich plnění se ale Česko již zavázalo.
Skutečnou dlouhodobou úlevu peněženkám občanů EU by tak zajistila zásadní revize Green Dealu, například posunutí jeho hlavního cíle z roku 2050 do roku 2075. Bez takovéhoto kroku platí, že čím déle budou povolenky pro domácnost zastropovány, třeba na úrovni 45 eur za kus, tím dramatičtěji bude muset jejich cena vzrůst v rámci kompenzujícího zdražení po nutném uvolnění stropu.
Čím déle bude EU skrze levnější povolenky „lajdačit“ s plněním cílů Green Dealu, o to větší úsilí dekarbonizační bude muset vyvinout, jakmile už strop či jiné formy zmírnění nebudou platit. A o to dražší pak povolenka bude. Levnější, zastropovaná povolenka v prvních letech existence obchodování s povolenkami pro domácnosti budou vykoupena jejich vyšší cenou po ukončení stropování.
Slib stropu je tedy spíše jen politický trik, jak veřejnost vmanévrovat do akceptace povolenek pro domácnosti. Ano, je tedy možné, že v prvních letech fungování povolenek pro domácnosti bude strop pevně platit, ale o to více ty povolenky zdraží poté. Bude se totiž muset dohnat „manko“.
Jediné řešení, jak dlouhodobě zmírnit dopad na peněženky lidí v EU, je revidovat celý Fit for 55 nebo celý Green Deal. Tyto revize ale nyní nejsou vůbec ve hře. Proto jsou řeči o zmírnění povolenek vlastně jen věšením bulíků na nos veřejnosti.
V úterý se termínový kontrakt pro rok 2028 na povolenku EU pro domácnosti prodával za cenu přes 82 eur za kus. Oproti začátku května tedy povolenka pro domácnosti, resp. termínový kontrakt na ni, dále zdražila.
Začátkem května, kdy se s termínovými kontrakty na tento typ povolenek začalo obchodovat historicky vůbec poprvé, se cena ustavila na úrovni 76,4 eura za kus. Od té doby tedy došlo ke zdražení o více než sedm procent.
Dané povolenky, povolenky druhého typu, jež jsou někdy označovány jako povolenky pro domácnosti, by od roku 2027 mely zatížit například pohonné hmoty či vytápění bytů i v Česku. Podstatně se tak rozšíří část ekonomiky EU, na niž jsou povolenky uplatněny.
Ty stávající, tedy povolenky prvního typu, se vztahují hlavně na velké, emisně náročné průmyslové provozy typu elektráren, oceláren, cementáren, ale třeba i cukrovarů.
Jak počáteční cena 76,4 eura za povolenku druhého typu, tak i cena nynější, zmíněných více než 82 eur, jsou výrazně výše, než by odpovídalo stropu EU ve výši 45 eur za tunu emisí, a to i když tento strop upravíme o inflaci (nizozemská banka ABN Amro předpokládá roku 2027 inflačně upravený strop ve výši 59 eur za povolenku).
Už před spuštěním povolenek druhého typu ostatně v odborných kruzích panovaly vážné pochyby, zda tento strop, na který se odvolávají i mnozí čeští politici, je možné dodržet.
Univerzita v Kolíně nad Rýnem letos v dubnu publikovala studii, podle které je nerealistické očekávat cenu povolenky druhého typu pod úrovní 250 eur za tunu emisí, mají-li být plněny cíle dekarbonizačního plánu EU Fit for 55, potažmo Green Dealu EU. Ceny 250 eur za tunu emisí by povolenky druhého typu měly dle studie dosáhnout před rokem 2030.
V Česku by taková cena povolenky znamenala například výrazné zdražení pohonných hmot. Podle výpočtu České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu by cena povolenky druhého typu ve výši zmíněného stropu, 45 eur za tunu emisí, značila zvýšení ceny pohonných hmot v ČR o 3,20 Kč/l, včetně DPH.
Každých deset eur v ceně povolenky navíc pak cenu podle asociace zvedne o 0,71 Kč/l. Růst ceny povolenky na 250 eur za tunu emisí by pak tedy zdražil pohonné hmoty v ČR o dalších 14,60 Kč/l. Dohromady by tak cena pohonných hmot v Česku narostla během prvních let fungování povolenek druhého typu o 17,80 Kč/l.

A kolik tedy bude stát emisní povolenka pro domácnosti v roce 2030 nejpravděpodobněji? Je třeba vyjít z více studií než jen z jedné. Prognózy hned několika studií jsou v grafu výše.
Není v něm ještě zahrnut nejnovější, zmíněný odhad Univerzity v Kolíně nad Rýnem – minimálně 250 eur za povolenku. Pokud tento odhad zprůměrujeme s těmi v grafu, včetně nízkého z pera Evropské komise, vychází částka zhruba 220 eur za povolenku.
Ta odpovídá zdražení pohonných hmot v ČR o 15,30 Kč/l. Což tedy není žádná extrémní horní mez odhadů, ale naopak odhad odpovídající „průměru průměrů“ hned několika odborných prognóz na dané téma. Extrémní horní mezí je částka 390 eur za povolenku, jež by odpovídala zdražení pohonných v ČR o zhruba 27 Kč/l.
Nejpravděpodobnější je nárůst o 15 až 18 Kč/l. To však je stále zdražení pouze pohonných hmot. Peněženky četných českých domácností zatíží dále také zdražení vytápění bytů, zejména pokud jde o vytápění uhlím či plynem.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)