
Nyní se tržní mechanismus v letecké přepravě stane obětí vlastního úspěchu. Už se objevují hlasy, že stávající návrhy sazeb zvláštního zdanění létání jsou příliš nízké na to, aby změnily chování lidí žádoucím způsobem. Tedy – dodejme – aby je přiměly cestovat vlakem nebo necestovat vůbec. Když bude zdanění létání účinné, na mezikontinentálních linkách přepravy jako takové totiž výrazně ubude. Kratším letům je environmentálně šetrnou alternativou železnice, ale těm delším už vlastně nic.
Mladí lidé, kteří dnes za školou „protestují za klima“, tak vlastně demonstrují také za to, aby dnešní mladí baťůžkáři nemohli tak snadno jako jejich předchůdci poznávat svět, jiné kultury, jiné zvyky. Přitom usnadnění cestování znamená také usnadnění obchodu. Kde kvete obchod, směňují se i myšlenky a ideje.
Jejich směna je pohonem lidského rozvoje, včetně toho v oblasti environmentálně šetrných technologických řešení. Tím, že uvedeme socialistické prvky do fungujícího tržního mechanismu letecké přepravy a mohutně jej zdaníme, vlastně v důsledku podvážeme dlouhodobý celospolečenský rozvoj ve všech oblastech, včetně těch, na nichž prý environmentalistům tolik záleží. Bude se méně a pomaleji cestovat, poznávat, obchodovat i vynalézat.
Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)