Změna dodavatele elektřiny či plynu může domácnosti ušetřit tisíce korun ročně zdroj: Pixabay.com

ANALÝZA: Aukce energií ušetří až 12 tisíc korun, ale domácnosti nakonec vycouvají

Změna dodavatele elektřiny či plynu může domácnosti ušetřit tisíce korun ročně. I tak k tomuto kroku přistoupí jen necelých deset procent českých zákazníků. Větší pohyb na trhu by mohly vyvolat aukce energií, jak ukazuje zkušenost z uplynulého roku. Jenže mnozí lidé nakonec novou smlouvu stejně nepodepíšou. Proč?

Česká republika má už 10 let liberalizovaný trh s elektřinou a plynem. Dodavatele energie ovšem domácnosti mění v daleko menší míře, než se původně očekávalo. Ročně to je necelých deset procent zákazníků. Podle Jana VaškaTechnické univerzity Ostrava drží Čechy zejména u dražších dodavatelů zdánlivý pocit jistoty a neochota zorientovat se v aktuálních nabídkách, pročítat smlouvy a aktivně řešit změnu. Mezi další důvody patří smluvní fixace cen nebo snižování cen energií v poslední době.

NEJVÍCE ZA POSLEDNÍ TŘI ROKY

Uplynulý rok byl ale přece jen výjimečný. Dodavatele energií změnilo zhruba 566 tisíc domácností a firem, což je nejvíce za poslední tři roky. Jen v porovnání s předchozím rokem byl nárůst přibližně čtvrtinový. Důvodem jsou především hromadné aukce energií, které jsou v Česku novinkou. Například spotřebitelská organizace dTest ve své kampani „Chci výhodnější energie“ přilákala více než 55 tisíc zájemců o aukci.

Zkušenosti z praxe ovšem ukazují, že lidé výhodnější ceny energií, které jim aukce přinesla, nakonec stejně nevyužijí. První veřejně přístupné aukce elektřiny a plynu v roce 2013 sice vzbudily v Česku obrovský ohlas, ovšem dnes většina domácností smlouvu na dodávky levnější energie nakonec nepodepíše.

VÍTĚZÍ LENOST SPOTŘEBITELŮ

Většina odběratelů se nezávazně přihlásí, aby zjistila možnou úsporu, není ale pevně rozhodnuta, zda nabídky využije. I když je vždy nová kalkulace výhodnější, stává se, že zvítězí spotřebitelova lenost. Často totiž nechce trávit čas s dohledáváním smluv, porovnáváním podmínek jednotlivých dodavatelů nebo papírováním,“ řekl Vítězslav Grygar, zakladatel nezávislé aukční síně a partner komunity spotřebitelů Licit.cz, která zajišťuje kompletní servis spojený se změnou dodavatele na dodávky energií.

Mnoho Čechů se nechce věnovat něčemu, co je přímo existenčně neohrožuje. Čeští spotřebitelé jsou věrnými zákazníky a těžko přechází k jiné značce, i když jsou si vědomi nevýhodnosti původního dodavatele,“ dodal Grygar.

RADĚJI STOVKU NAVÍC

Jan Vašek z Katedry marketingu a obchodu Ekonomické fakulty Technické univerzity Ostrava tvrdí, že lidé nechtějí být za hlupáky a mít nejdražší dodavatele elektřiny a plynu. Jenže… „Když se ve svém okolí ujistí, že ceny, které platí, nepatří mezi nejvyšší, jejich motivace získat levnější energie výrazně upadá. Vědomě tedy raději platí měsíčně nějakou tu stovku navíc, než aby doma hledali platnou smlouvu a uvedené ceny a podmínky porovnávali s nabídkami ostatních dodavatelů,“ konstatoval.

Výzkumy spotřebitelského chování podle něho občas zaznamenávají případy, kdy lidé na jednu stranu něco tvrdí, ale nakonec udělají něco jiného. „Odběratelé energií v průzkumech veřejného mínění uvádějí, že hlavní motivací ke změně dodavatele je pro ně cenový faktor. Jejich reálné chování ale ve skutečnosti určují necenové faktory. Když si představí, že se alespoň základně musí zorientovat na trhu s energiemi, pročíst smlouvy, porovnat výhodnost podmínek a začít změnu opravdu reálně řešit, přijde jim, že je tento proces zbytečně složitý a nepřehledný,“ konstatoval Vašek.

Aukce energií dokážou českým domácnostem podle Vítězslava Grygara z Licit.cz nejčastěji ušetřit čtyři až sedm tisíce korun ročně, ale existují i situace, kdy je úspora až 12 tisíc. Výhodnější ceny energií neřeší hlavně lidé s vyššími příjmy.

Situace by podle Jana Vaška z ostravské univerzity byla jiná, pokud by roční úspora překonala vždy psychologickou hranici pěti tisíc korun. Přitom změna dodavatele je prostřednictvím aukční společnosti velmi jednoduchá, neboť ta zajistí pro svého klienta plný servis.

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *