Podle mainstreamových médií není jasné, kdo za kampaní stojí. Web „odhalenibabise.cz“ byl letos 9. května registrován na jméno Tomáš Fuk s adresou Letenská, Praha, 118 00. Jisté je to, že subjektem, který umožnil jeho registraci, je akciová společnost WEDOS Internet, která se pyšní tím, že je nejprodávanějším hostingem v ČR. „Každý sedmý mail, každá sedmá stránka na českém internetu „teče“ přes servery v Hluboké nad Vltavou společnosti Wedos Josefa Grilla,“ napsal před dvěma lety portál iDnes.
Wedos nyní ukázal jednu z možností, jak je v ČR možné anonymně si koupit webovou doménu a zveřejnit na ní jakékoliv informace. „Fukovi“ k tomu zřejmě stačilo zřídit si tzv. freemailovou adresu (v tomto případě [email protected]) a zaplatit anonymně v hotovosti na některém z terminálů společnosti Sazka nebo poboček České pošty – zmíněný registrátor totiž umožňuje úhradu objednaných služeb platební metodou superCASH v hotovosti až do výše 25 tisíc korun…
„Tomáš Fuk“ je z obliga. Jen – jako předpokládaný „geek“ – využil možností a slabin tuzemského internetu. Lze předpokládat, že na výzvu národního správce domén, sdružení NIC.cz, k doplnění údajů, už reagovat nebude. Zanechal ale po sobě dost stop na to, aby se zjistilo, o koho jde?
NEPŘESNÉ INFORMACE
Nedělní odpolední zpravodajství navíc ukázalo, že média nejsou někdy schopna obstarat si v reálném čase relevantní a přesné informace a prověřit je. Příklad? Citace z portálu iROZHLAS.cz: „Jak sdělila serveru iROZHLAS.cz jednatelka společnosti Real Geek, která provozuje službu Merchmaster, pro vytisknutí potisku musí kampaň získat určitý počet objednávek.“
Onou údajnou jednatelkou má být Tereza Barteková. Faktem je, že na ni sice je registrována doména Merchmaster.cz, ale podle obchodních podmínek i podle telefonického kontaktu je provozovatelem zmíněného webu její mladší bratr Jan Bartek. Jako OSVČ.
BUDEME VÁS KONTAKTOVAT
„Kampaň odhalenibabise.cz byla na naší stránce založena anonymním uživatelem a se stránkou MerchMaster.cz nemá nic společného. Denně se na webu zakládají desítky různých kampaní. Nemáme tedy možnost je všechny monitorovat. Do celé této záležitosti jsme byli vtaženi nevědomky,“ tvrdí provozovatel serveru merchmaster.cz, na němž v neděli z minuty na minutu zmizelo vše ostatní včetně jiných „merch“ kampaní.
„Abychom vyvrátili pochybnosti o tom, že se jednalo o marketingový tah s cílem zviditelnit naši stránku, tak jsme se rozhodli činnost našeho webu na několik dní pozastavit,“ informoval v neděli web a dodal: „Tímto se velmi omlouváme uživatelům, kteří v těchto dnech měli na našem webu aktivní kampaň. Budeme Vás kontaktovat.“
Z několika dnů byl ale nakonec jen jeden. Pondělí. Od včerejška už web opět funguje. A s obchodními podmínkami ze dne 1. 7. 2016. Tedy s týmiž, které údajně zneužil „Tomáš Fuk“ jako anonymní uživatel. A zvažované „podstoupení“ právních kroků? Dost možná, že je provozovatel webu bude i nadále „zvažovat“.
SPOLEČNOST REAL GEEK? NEEXISTUJE!
A teď ke společnosti Real Geek. Ani veřejnoprávní ČTK si bohužel neděla potíže s ověřením informace a napsala: „Společnost Real Geek, která provozuje službu Merchmaster, uvedla, že její web byl zneužit.“ Jenže žádná firma toho jména v tuzemsku neexistuje. Existuje však youtuberský portál Realgeek.cz, který je provozován společností s ručeným omezeným Internet Ninjas. A jeho jednateli a spolumajiteli jsou sourozenci Bartekovi. A pokud na sebe tahle rodinná firma chtěla marketingově upozornit, zřejmě nemohla zvolit horší způsob.
Pomiňme to, co o sobě tvrdí na webu, důležitá jsou fakta. A ta jsou poměrně nekompromisní. Tato firma od začátku své existence nedodala do obchodního rejstříku ani jednou údaje o svém hospodaření. Ani z notářského zápisu dostupného v rejstříku není jasné, zda sestra převedla na bratra 40% podíl ve společnosti úplatně nebo bezúplatně, popřípadě kdy a jakým způsobem k úhradě za podíl došlo. Jak je z dokumentu zřejmé, notář navíc upozornil na to, že plná moc předložená Michalem Vozákem, který zastupoval Terezu Bartekovou, není v souladu s právními předpisy, zmíněný však přesto trval na sepsání notářského zápisu…
A nejvtipnější je, že „největší a nejstarší youtuberský shop v ČR“ ve svých obchodních podmínkách ani neuvádí, s kým že to vlastně kupující obchoduje. Až na čísla bankovních účtů chybí snad úplně všechno – název firmy, její sídlo, identifikační číslo… Nejednoho napadne, že přesně tohle by měla kontrolovat Finanční správa nebo Česká obchodní inspekce.