
Padesát let od svého vzniku oslavila firma Automobili Lamborghini na ženevském autosalonu 2013 ve velkém stylu. Představila totiž stroj Veneno, o němž hned na začátku prohlásila, že se zrodí pouze ve třech exemplářích, každý v jedné barvě italské trikolóry. Nakonec u takové exkluzivity nezůstalo, když světlo světa spatřilo pět kupé a devět roadsterů, ale i tak šlo o klenot prvního řádu.
Také název Veneno pochází z ranku býčích zápasů, ani zde se Lamborghini své tradici nezpronevěřilo. Šlo o jednoho z nejagresivnějších, nejrychlejších a nejsilnějších bojových býků historie. Do dějin vešel soubojem s věhlasným toreadorem Josém Sánchezem Rodríguezem, kterého v roce 1914 smrtelně zranil v aréně v andaluském Sanlúcar de Barrameda’s.
Šílené tvary
Kdybyste chtěli načrtnout základní rysy sériové řady Huracán, asi by vám stačily dvě tři linky.
U Venena byste je spotřebovali jen na záď s nastavitelným přítlačným křídlem, tak roztodivné a zprohýbané hrany a plochy vozu dopřál jeho autor Filippo Perini.
Ovšem pozor, všechno má svůj praktický účel – sloužit aerodynamice a zajišťovat skvělé chlazení vnitřních agregátů i při nejostřejší jízdě.
Zkušenosti značky z vlastního okruhového seriálu Super Trofeo se tu plně projevily, koneckonců i kola jsou upevněna centrální maticí.

V podstatě celý automobil je navíc z karbonu vyztuženého polymerem, protože s uhlíkovými vlákny značka ze Sant´Agaty Bolognese umí pracovat lépe, než řada podobných. Suchá hmotnost vozu tak klesla na 1450 kilogramů, což je o 125 kilo méně, než u typu Aventador, jenž dodal pohonnou jednotku.
750 koní
Uprostřed automobilu leží 6,5litrový dvanáctiválec o výkonu 552 kilowattů a točivém momentu 690 N.m, který ho dostane na stovku za pouhých 2,8 sekundy a potom až k metě 355 km/h. Síla míří (jak je u italské značky zvykem) na všechna kola, a to přes extrémně rychle pracující sedmistupňovou převodovku ISR. Řidič má k dispozici pět jízdních režimů, z nichž ty nejvyšší koketují s pravým závodním nastavením.

Miliony tam, miliony zpátky
Bez daně přišlo Lamborghini Veneno na 3,3 milionu eur. Příšerná suma, která překonává i leckteré zkušenosti získané u Bugatti – ostatně italský bolid byl ve své době nejdražším autem na světě. Jenže tady se nebavíme o nějakém spotřebním zboží, ale o investici, sběratelském kousku, který na silnicích stěží natočí několik tisíc kilometrů.
Takže kdybyste teď nabídli Veneno v perfektním stavu, asi byste ho střelili za minimálně dvojnásobek, což je mezi současnými hypersporty možná nejlepší výsledek. Výraznější zhodnocení totiž nenabízí ani Ferrari LaFerrari, McLaren P1 nebo Pagani Huayra.