Auta se spalovacími motory se budou v EU prodávat i po roce 2035

Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově neutrální.
Celkový dopad e-paliv na životní prostředí je uhlíkově víceméně neutrální. Ilustrační foto: Pixabay.com

V sobotu dopoledne to na svém twitterovém účtu oznámil Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise odpovědný za klimatickou politiku. Podle Timmermanse Brusel nalezl shodu s Berlínem ve věci „budoucího využití e-paliv v automobilech“.

E-paliva představují jeden z druhů syntetických paliv. Vyrábějí se za využití oxidů uhlíků a zároveň také vodíku z obnovitelných zdrojů elektrické energie. Při jejich výrobě dochází k zachycení zhruba stejného objemu oxidu uhličitého, nutného k jejich produkci, jako který se následně uvolní do ovzduší jejich spálením. Celkový dopad na životní prostředí je tedy uhlíkově víceméně neutrální.

Oznámená dohoda se dá interpretovat i tak, že Brusel Berlínu ustupuje. Německá vláda totiž v porovnání s loňským letos zásadně pozměnila svůj postoj k zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Ještě loni na podzim s ním rámcově souhlasila. K nelibosti Bruselu však tento svůj postoj letos změnila, zejména pod vlivem rostoucích rozporů v rámci německé vládní koalice.

Evropská komise je nyní podle Timmermansových slov připravena učinit nezbytná legislativní opatření, aby do nové úpravy zahrnula klasifikaci automobilů se spalovacími motory na e-paliva jakožto uhlíkově neutrálních.

Jde o příznivou zprávu nejen pro německý, ale také český autoprůmysl. Výroba aut se spalovacími motory tak totiž bude moci být – coby ekonomicky rentabilní – zachována i po roce 2035, byť jistě v dosti odlišné podobě oproti dnešku.

Česko představuje světovou velmoc ve výrobě aut se spalovacími motory. Takže dohodnuté opatření zmírní potenciální šok, který by české ekonomice mohl přinést až příliš ostrý řez v podobě nástupu elektromobility bez alternativy zachování možnosti výroby aut se spalovacími motory.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pa Pavel

    Velmi chytré řešení! Litr syntetického benzínu bude stát 1000 kč,takže stejně bude potřeba koupit elektroauto……