Itálie žádá Brusel, aby ferrari a lamborghini mohly mít spalovací motor i po roce 2035

Názor
Italská vláda nyní usilovně v Bruselu lobbuje za to, aby se na vozy ferrari a lamborghini po roce 2035 nevztahoval zákaz prodeje aut používajících spalovací motory. Tento zákaz plošně navrhuje Evropská komise v rámci klimatického balíčku „Fit for 55“, jejž představila letos v červenci. 
Spalovací pohon je výrobně citelně levnější, než pohon elektrický či hybridní. Foto: FAEI.cz

Itálie u Evropské komise argumentuje tím, že vozy značek Ferrari a Lamborghini, tedy zástupci třídy luxusních sportovních aut, představují jen velmi úzkou výseč celého automobilového trhu. Pod značkou Ferrari se loni prodalo celosvětově zhruba 9100 vozů, zatímco těch se značkou Lamborghini si motoristé pořídili přibližně 7400.

Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin.  Tyto vozy jsou však opravdu vyráběny jen v poměrně malém počtu, což omezuje možnost benefitu v podobě výnosů z rozsahu realizovaných na základě přebudování příslušných výrobních kapacit na nový druh pohonu.

Pokud se italské vládě podaří výjimku v Bruselu prolobbovat, bude z ní těžit zejména značka Ferrari.

PSALI JSME:
Vášeň pro značku: Ferrari nepotřebujete, Ferrari chcete

Tato automobilka totiž dosud nevyrábí jediný plně elektrický model a celkově nástup elektromobility zaspala. První plně elektrické ferrari by se mělo začít prodávat až v roce 2025.

Pokud by se na vozy třídy luxusních sporťáků výjimka nakonec skutečně vztahovala, znamená to, že drahá auta, která si nyní pořizují bohatí lidé či snobové, by v příštích letech zdražovala mnohem pomalejším tempem než auta levnější, na něž se výjimka vztahovat nebude.

Jednoduše proto, že spalovací pohon je výrobně citelně levnější, než pohon elektrický či hybridní. Došlo by tak z principiálního hlediska k sociálně jen obtížně přijatelné situaci, kdy by případná prolobbovaná výjimka dále rozevírala nůžky mezi bohatými a chudšími, tentokrát specificky v prostředí automobilového trhu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
„Sloužit a být vidět“. Turistickým lákadlem dubajské policie jsou superauta za miliony

Zavřít reklamu ×
      • Co to je za nesmysl
        Ferrari nedavno prave s ohledem na prestup na 100% elektromobilitu dokonce vymenilo i sefa, co tuto automobilku k danemu dovede

        Lamborghini je pak soucasti VW group, ktera naopak prekvapive nezaspala, a Porsche jiz nyni vyrabi pouzitelny sportovne orientovany BEV

  1. Nemam s tim problém, ty auta najedou nula nula prd, takže jejich emisní stopa i přes velkej motor je malá. Stejnou vyjímku prosim i pro veterány a víkendově provozovaný vozy jednou za čas v létě, klidně s nějakym limitem najetejch km, třeba 1000km ročně.

  2. Kaslete na ně, je to nesmysl, ty jejich Elektro monstra nebudou mít čím živit, tak vyrabejte dal ty Vaše krasavce

  3. Spalovací motory Ferrari levnější než elektromotory? Vypouští více CO2 než běžné motory?
    Většina těchto vozů za svůj život nevyprodukuje při svých nájezdech CO2 ani jako běžná Octavie s průměrným nájezdem.
    Nůžky rozevíráte vy, vláda, i EU svým tiskem peněz a rozhazováním z vrtulníku, kdy tyto peníze konci stejně jen u nejbohatších a běžní lidé chudnou vlivem zdražování a následně inflace. I výpočet inflace je lživý, pro běžné lidu je daleko vyšší.
    Pane Kovando, bůh s námi, když ekonomii učí lidé s Vašimi názory a pohledem na svět.

  4. Asi uplne nechapu ten zaver.
    Takze by sportovni auta zdrazovala pomaleji a byla by tedy relativne dostupnejsi, tak to snad znamena privirani nuzek, ne?

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Letošní rallye Sachsen Classic projela i Českem

„No to je nádhera,“ komentoval jsem o víkendu, když kolem nás během výletu v Saském pohraničí projelo veteránské BMW 327/28 Coupé z roku 1938. Že má na sobě nějakou samolepku a startovací číslo, jsem si ani nestačil …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB