
„Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však zdražují mnohem více, než v předchozích letech. Kromě ceny dílů rostou také hodinové sazby za práci, do kterých se mimo jiné promítá i růst cen energií,“ sdělil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Právě hodinové sazby rostou letos vůbec nejvíce, meziročně o 10-15 procent. Lakovací materiál zdražil v průměru o devět procent a ceny dílů o sedm procent. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech a zejména v Praze. S rostoucí inflací lze navíc očekávat, že dojde ještě k dalšímu zdražení. Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi.
„Na finanční zátěž v podobě údržby a opravy vozidla by lidé měli brát ohled už ve fázi pořizování vozu. V případě, že nechtějí nebo nemohou do údržby vozidla tolik investovat, měli by si zvolit značku s levnějšími náhradními díly,“ doporučil Pajer.
Z hlediska budoucích nákladů na údržbu a opravu vozidla je podle odborníků důležité vědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Ten nejenže vůz prodraží v průměru o pětinu hned při koupi, ale zhruba stejnou částku si vozidlo vyžádá v následujících letech na údržbu spojenou s vyšším kilometrovým nájezdem.
Dalším problémem mohou být i poškození a havárie a kvalita následné opravy. „Pokud je oprava provedena kvalitně, nemusí havárie představovat žádné větší riziko z hlediska dodatečných nákladů. Problémem ale je, že o většině poškození a havárií se kupující nedozví. Přes 99 procent ojetých aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarované,“ upozornil Pajer.
Pozor by si lidé podle něj měli dávat i na ojeté vozy dovezené ze zahraničí. Každé páté má totiž zfalšovaný původ a je jen otázkou, co vše takové auto ještě skrývá. Rovněž každé páté dovezené auto je po velké havárii a často se lze setkat i se stočenými tachometry. Část z dovezených automobilů je podle Pajera nelegálně předělaná. „To může mít vliv nejen na další investice do vozu, ale i na bezpečnost provozu,“ varoval.