Německé papíry často maskují, že ojetina křižovala Balkán nebo jih Evropy

Češi holdují ojetým autům, hlavně těm z Německa. Toho někteří dovozci využívají k fintě. Na „německé papíry“ naroubují ojetinu, která ve skutečnosti křižovala Balkán nebo jižní Evropu. S tím, jak se ale vše někam zapisuje, eviduje a sdílí, ovšem také roste obezřetnost kupujících vůči třeba stočeným tachometrům. Vyplývá to ze sumarizační zprávy společnosti Cebia.
Češi holdují ojetým autům, hlavně těm z Německa. Foto: Pixabay

Data ze servisů a pojišťoven pomáhají odhalit, zda v časové řadě v počtech kilometrů není podezřelý výpadek anebo dokonce uváděný pokles.

Na 46 procent ojetin bylo dovezeno ze zahraničí. Z vozů, které byly dovezeny loni nebo v dřívějších letech, mělo téměř 17 procent uvedený německý původ a téměř dvě procenta pocházela z Rakouska.

„Je však nutné říci, že se jedná o původ deklarovaný prodejci. Až třetina aut dovezených ze zahraničí může mít jiný, než prodejcem uvedený původ. Nejčastěji je účelně uváděn německý původ, který má zakrýt, že auto ve skutečnosti pochází z jižních zemí Evropy či Balkánu,“ uvedla Cebia.

PSALI JSME:
Každé druhé ojeté auto v Evropě je přelakovaný šrot nebo skrývá levárnu

Na kilometry více hledí STK

K častějšímu prověřování historie vozidel vedla i nová legislativa, která vešla v platnost v říjnu loňského roku. Zavedla mj., že stav ujetých kilometrů na tachometru nesmí být při nové STK nižší než v minulosti, jinak dostane majitel 30denní lhůtu na doložení výměny tachometru, bez něhož vůz technickou kontrolou neprojde.

Někteří prodejci vozidel reagovali zpřísněním podmínek výkupu, a i díky většímu zájmu kupujících o informace o vozidle je nyní vozidla s nejasnou historií obtížnější prodat.

PSALI JSME:
Od zítřka hrozí za stáčení tachometrů až půlmilionové pokuty

U ojetin stále vede nafta

Z hlediska paliva převažoval loni u ojetých vozů zájem o naftové motory (58 %) nad benzínovými (39 %). U nových vozů byl však trend opačný a zájem se přesouval čím dál více na benzínové motory (67 %). Prodeje nových aut s dieselovými motory poklesly na 30 procent.

Po celý loňský rok se prodávaly nejvíce ojeté vozy do 200 tisíc korun. Průměrná cena ojetých vozů se letos vyšplhala na 226 500 Kč (meziroční nárůst o 12 %). Za růstem ceny lze spatřovat především zvyšující se nabídku zánovních automobilů, která je reakcí na rostoucí prodeje nových vozů v posledních letech.

PSALI JSME:
Devatero, jak postupovat při nákupu ojetého auta

Sdílet:
  1. Lidi jsou stále (nebo o nějaké procento méně?) blbí a očekávají, že 15 let starý pašík, tím spíš z končin německých bude mít 68 tkm… A vo vo vo vo tom to celé je. Stejně tak o tom, že místo aby hledali inzeráty soukromých prodejců, přímých vlastníků, neustále se hňupi obracejí na “služby” bazarů a překupníků.

    Ostatně ta legislativní radost od října je s 30 denní známkou tak “dobrá”, že trestá ne podvodníka, ale podvedeného. Ten, kdo v dobré víře (a naivitě) koupí auto, které nezná, má dokazovat, proč má méně km než při minulé technické. Jak asi? Zavolá kšeftařovi, aby se tento sám udal? To asi těžko. Akorát může čestně prohlásit, že se měnily budíky.

    Ostatně i tento paskvil legislativní ještě více podporuje to, že se sem vozí vraky z venku, protože u těchto na STK nikdo předchozí stav km nezná (světe, div se, registry provázané nejsou) a prostě to, co na budíku je, zaprotokolují a od té chvíle teprve běží česká historie.

    A nějaká podprahová reklama na Cebii je také paráda. Kdo je úplný laik a v papírech k autům atd. se nevyzná, může jednoduše ještě před zaplacením za auto zajet společně s prodávajícím na STK. A tak hned zjistí, jestli je tam nějaká evidenční či zjevná vada technická, které by si při obcházení auta na ulici nevšiml. A má tedy ještě prostor daný vůz nekoupit, než aby přejel půl republiky a pak se na dálku hádal.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Mytí auta v zimě? Je náročnější, ale nebojte se ho

Zima prověřuje auta i jejich myčky. Přitom setkání obou skupin jsou častější než jindy v sezoně. Hlavně ve městech znamenají zimní měsíce pořádný marast na vozovkách. Zaneřáděná auta pak vypadají špatně, lidem se …

Už je to tady: Auta zdražují, bude mnohem hůř!

Lidé z automotive branže mají dávno jasno, dosud se ale ostýchali říct to nahlas a bez obalu: Auta, alespoň ta nová, která splňují aktuálně platné normy, se brzy pro většinu lidí mohou stát nedostupným luxusem.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Kazítka způsobující poruchu ve spotřebičích neuvidíte, ale jsou tam

Rozhovor
Výrobci televizorů, praček, fénů nebo mobilních telefonů se dušují, že do svých spotřebičů nemontují žádná speciální kazítka, jejichž smyslem je porouchat přístroj, a přimět tak zákazníka, aby si koupil nový. Jenže podle průzkumu projektu Opravme Česko se více než 75 procent dotázaných setkalo s tím, že se zejména elektrické výrobky rozbijí krátce po konci záruční lhůty. Zákazníci jsou přesvědčeni, že nejde o …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru