Německé papíry často maskují, že ojetina křižovala Balkán nebo jih Evropy

Češi holdují ojetým autům, hlavně těm z Německa. Toho někteří dovozci využívají k fintě. Na „německé papíry“ naroubují ojetinu, která ve skutečnosti křižovala Balkán nebo jižní Evropu. S tím, jak se ale vše někam zapisuje, eviduje a sdílí, ovšem také roste obezřetnost kupujících vůči třeba stočeným tachometrům. Vyplývá to ze sumarizační zprávy společnosti Cebia.
Češi holdují ojetým autům, hlavně těm z Německa. Foto: Pixabay

Data ze servisů a pojišťoven pomáhají odhalit, zda v časové řadě v počtech kilometrů není podezřelý výpadek anebo dokonce uváděný pokles.

Na 46 procent ojetin bylo dovezeno ze zahraničí. Z vozů, které byly dovezeny loni nebo v dřívějších letech, mělo téměř 17 procent uvedený německý původ a téměř dvě procenta pocházela z Rakouska.

„Je však nutné říci, že se jedná o původ deklarovaný prodejci. Až třetina aut dovezených ze zahraničí může mít jiný, než prodejcem uvedený původ. Nejčastěji je účelně uváděn německý původ, který má zakrýt, že auto ve skutečnosti pochází z jižních zemí Evropy či Balkánu,“ uvedla Cebia.

Na kilometry více hledí STK

K častějšímu prověřování historie vozidel vedla i nová legislativa, která vešla v platnost v říjnu loňského roku. Zavedla mj., že stav ujetých kilometrů na tachometru nesmí být při nové STK nižší než v minulosti, jinak dostane majitel 30denní lhůtu na doložení výměny tachometru, bez něhož vůz technickou kontrolou neprojde.

Někteří prodejci vozidel reagovali zpřísněním podmínek výkupu, a i díky většímu zájmu kupujících o informace o vozidle je nyní vozidla s nejasnou historií obtížnější prodat.

U ojetin stále vede nafta

Z hlediska paliva převažoval loni u ojetých vozů zájem o naftové motory (58 %) nad benzínovými (39 %). U nových vozů byl však trend opačný a zájem se přesouval čím dál více na benzínové motory (67 %). Prodeje nových aut s dieselovými motory poklesly na 30 procent.

Po celý loňský rok se prodávaly nejvíce ojeté vozy do 200 tisíc korun. Průměrná cena ojetých vozů se letos vyšplhala na 226 500 Kč (meziroční nárůst o 12 %). Za růstem ceny lze spatřovat především zvyšující se nabídku zánovních automobilů, která je reakcí na rostoucí prodeje nových vozů v posledních letech.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Ja Jan

    Lidi jsou stále (nebo o nějaké procento méně?) blbí a očekávají, že 15 let starý pašík, tím spíš z končin německých bude mít 68 tkm… A vo vo vo vo tom to celé je. Stejně tak o tom, že místo aby hledali inzeráty soukromých prodejců, přímých vlastníků, neustále se hňupi obracejí na „služby“ bazarů a překupníků.

    Ostatně ta legislativní radost od října je s 30 denní známkou tak „dobrá“, že trestá ne podvodníka, ale podvedeného. Ten, kdo v dobré víře (a naivitě) koupí auto, které nezná, má dokazovat, proč má méně km než při minulé technické. Jak asi? Zavolá kšeftařovi, aby se tento sám udal? To asi těžko. Akorát může čestně prohlásit, že se měnily budíky.

    Ostatně i tento paskvil legislativní ještě více podporuje to, že se sem vozí vraky z venku, protože u těchto na STK nikdo předchozí stav km nezná (světe, div se, registry provázané nejsou) a prostě to, co na budíku je, zaprotokolují a od té chvíle teprve běží česká historie.

    A nějaká podprahová reklama na Cebii je také paráda. Kdo je úplný laik a v papírech k autům atd. se nevyzná, může jednoduše ještě před zaplacením za auto zajet společně s prodávajícím na STK. A tak hned zjistí, jestli je tam nějaká evidenční či zjevná vada technická, které by si při obcházení auta na ulici nevšiml. A má tedy ještě prostor daný vůz nekoupit, než aby přejel půl republiky a pak se na dálku hádal.

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB