
Zásilkovna nyní v České republice doručuje drtivou většinu zásilek (97 %) na výdejní místa do druhého dne, ale má problém s doplňkovou službou Doručení na adresu, kterou letos zajišťuje prostřednictvím pouze tří externích dopravců, a sice firem DPD, Geis a WeDo (dříve InTime).
PPL a GLS se Zásilkovnou letos odmítly spolupracovat a DPD a WeDo ji omezily maximálními denními limity počtu zásilek. „Informovali nás, že vlivem současného přetížení logistické sítě může docházet ke zpožděním právě při doručení na adresu,“ uvádí Zásilkovna na svém webu. Firma informovala, že je nyní omezena kapacitami spolupracujících přepravců a že není v jejích silách tyto stanovené limity ovlivnit. Službu Doručení na adresu zajišťujeme prostřednictvím kapacit, které jí dopravci zachovali.
„Počty zásilek však přesahují tyto kapacity, a tak jsme přistoupili k přesměrování některých zásilek směřujících na adresu na nejbližší výdejní místo,“ informuje Zásilkovna s odvoláním na blog její šéfky a majitelky, Simony Kijonkové. Firma předpokládá, že „přesměrování“ zásilek k doručení na adresu na výdejní místa bude v „řádu nižších jednotek procent“.
Kurýrní společnosti DPD nebo WeDo omezily Zásilkovnu již v první pandemické vlně maximálním počtem zásilek, které jim může denně předat. „Bohužel jsme aktuálně od DPD opět obdrželi limitaci, a to o další 50% snížení stávajících limitů s okamžitou platností. Tento postoj zdůvodňují situací na logistickém trhu a náročnou vánoční sezónou,“ uvádí Zásilkovna.
Potíže nenastaly jen u Zásilkovny. Už během prvních adventních dnů má většina tuzemských dopravních společností vyčerpáno 90 až 100 % kapacit. Problém je podle odborníků v tom, že letošní předvánoční sezona se prolíná se stále ještě vysokým zájmem o balíkovou přepravu souvisejícím s protipandemickým opatřením. Dopravci tak zaznamenávají rekordní počty zásilek v přepravě už od začátku října.
„Opakuje se situace z jara, ale tentokrát se prolíná s Vánoci. Objemy zásilek jsou historicky nejvyšší vůbec, nic takového balíková přeprava ještě nezažila. Zároveň se teď každý večer všichni dopravci modlí, aby sněhová nadílka dorazila až po svátcích. Sníh a mráz by totiž mohly v některých oblastech svoz a doručování zásilek ještě výrazně zkomplikovat,“ říká Miroslav Michalko, šéf společnosti Zaslat.cz.
Podle údajů tohoto on-line vyhledávače balíkových dopravců (sdružuje jich šest – GLS, DPD, TOPTRANS, UPS, FedEx a TNT, pozn. aut.) se během listopadu počet zásilek meziročně zvedl o 107 procent. „Je jasné, že v prosinci zájem ještě poroste, očekáváme nárůst poptávky až o 25 %,“ předpovídá Michalko.
Společnosti TOPTRANS, UPS, FedEx a TNT zatím fungují bez omezení, ale GLS, DPD zavedly omezení služeb už od začátku prosince. Někteří partneři Zaslat.cz například přestali vyzvedávat balíčky na adrese a zásilky je tak nutné odnést na sběrné místo. Další z partnerů zavedl sezónní příplatek nebo limit na denní počet zásilek. „Jde o velmi výrazná omezení,“ shrnuje Michalko.
Podle něj se přeprava zpožďuje především na třídících linkách a v depech – ty sice fungují automatizovaně, denně ale zvládnou přetřídit jen omezený počet zásilek. „I když je to v řádu desetitisíců, aktuálně to jednoduše nestačí,“ vysvětluje.