
Výraznější růst cen v případě benzínu souvisí s tím, že jeho cena byla v průběhu nouzového stavu stlačena výrazněji než cena nafty, neboť osobní automobilovou dopravu postihla omezení spjatá s nouzovým stavem relativně citelněji než například dopravu kamionovou nebo než části průmyslu, kde se nafta také využívá.
V příštím týdnu ceny pohonných hmot dále porostou, a to v rozsahu kolem 20 haléřů na litr, neboť situace na světovém trhu s ropou se stabilizovala a cena suroviny roste. Od začátku měsíce ropa Brent zdražila o více než třetinu.
Historicky platí, že zdražování ropy promítají tuzemští čerpadláři do konečných cen pro motoristy rychleji než zlevňování suroviny. Jen za poslední týden zdražil barel Brentu o zhruba 25 procent.
Klíčovým důvodem růstu cen ropy a paliv je ukončování nouzových stavů a postupný návrat jednotlivých ekonomik, včetně české, k běžnému provozu. Například letecká doprava však stále zůstává ochromená a na úrovně roku 2019 se může celosvětově vrátit až v roce 2025. Nelze tedy očekávat dramatický růst cen ropy či pohonných hmot v ČR. Nyní jsme svědky odrazu ode dna, nelze však hned očekávat „výskok“, spíše je otázkou, v jak znatelném „podřepu“ ceny v porovnání se situaci před úderem koronavirové krize zůstanou.
Růstu cen ropy a pohonných hmot svědčí také mezinárodně koordinované snižování objemu těžby ropy, k němuž dochází od začátku měsíce.
Koruna vůči dolaru během května mírně posiluje, o více než dvě procenta, avšak i tak zůstává zhruba o deset procent slabší než před březnovým začátkem koronavirové krize. Poměrně slabá koruna umocňuje vzestup korunové ceny barelu ropy, a tedy také zdražování benzínu i nafty u českých čerpacích stanic.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)