
V příštích sedmi dnech lze počítat se stagnací, maximálně velmi mírným zlevněním benzínu a se stagnací cen nafty, případně jejím jen velmi mírným zdražením. Důvodem je stabilizace cen ropy na světových trzích a dokonce pokles korunové ceny velkoobchodně prodávaných paliv.
Za poslední tři týdny například nafta prodávaná velkoobchodně na surovinové burze v Rotterdamu zlevnila po přepočtu do korun o více než šest procent. Čerpací stanice v ČR tak ztrácejí opodstatnění jakéhokoli dalšího citelnějšího zdražování.
Stabilizace cen ropy je způsobena vyvažováním protichůdných tlaků. Tlak na zdražování představuje zejména rozhodnutí kartelu OPEC a jeho spojenců v čele s Ruskem od listopadu omezit produkci ropy o dva miliony barelů denně.
Tlak na zlevňování naopak představuje hlavně obava z celosvětového útlumu ekonomiky a také ovšem obava z dopadu stále striktních covidových restrikcí a uzavírek v Číně, která je největším světovým dovozcem ropy.
Čeští motoristé v současnosti nezvykle tankují benzín dráže, než třeba ti italští, francouzští nebo chorvatští. Itálie, Francie nebo Chorvatsko patří běžně k zemím, kde je benzín citelně dražší, než v Česku.
Důvodem nynější změny jsou daňové úlevy, které četné země EU zavádí v souvislosti s probíhající energetickou krizí. V Chorvatsku je navíc levnější i nafta, navzdory tomu, že v Česku zůstává nadále snížená spotřební daň z ní, na rozdíl od benzínu.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
Cesty plné aut…. Ceny benzínu nikdo neřeší.