
Důvodem zdražování pohonných hmot je růst cen ropy na světových trzích. Ropa Brent předevčírem zdražila nejvýše od doby, než se v březnu naplno začaly projevovat dopady koronavirové krize. Včera se však ropa ocitla pod výprodejním tlakem, a to zejména kvůli obavám s výrazného šíření druhé vlny pandemie covid-19.
Znatelné zdražení pohonných hmot v ČR z uplynulých sedmi dní tak v nadcházejícím týdnu zvolní. Zdražení ropy na světových trzích není takové, aby opodstatnilo tyto cenové nárůsty pohonných hmot v ČR. Vždyť ropa Brent na světových trzích zdražuje v červnu pouze o zhruba pět procent.
Navíc ovšem během června zpevnila koruna vůči dolaru, o 2,3 procenta, což by mělo korunový efekt růst dolarové ceny tlumit. To vše znamená, že tuzemské čerpací stanice ve světle opětovně zesílené poptávky, jež je důsledkem návratu ekonomiky k běžnému provozu, navyšují své marže. Řada čerpacích stanic během vrcholné fáze koronakrize „krvácela“ a potřebuje se nyní finančně zahojit.
Silný konkurenční tlak, jemuž tuzemští čerpadláři čelí, jim nedovolí dále svoji marži takto markantně navyšovat, takže pokud nedojde k obnovení cenového růstu ropy, v první polovině července zdražování pohonných hmot ustane. V příštím týdnu tak lze očekávat růst cen kolem deseti haléřů na litr. O prázdninách nelze vyloučit pokles opět pod úroveň 27 korun i u benzínu, zejména pokud se druhou vlnu nákazy nepodaří potlačit.
Každopádně letos tuzemské řidiče čeká velmi levné léto. Rozhodně nelze vyloučit, že po celé léto budou ceny jak benzínu, tak nafty v pásmu od 26 do 27 korun za litr. V souhrnu by tak paliva byla levnější dokonce i než v letní sezóně krizového roku 2009, kdy kvůli tehdejšímu ochabnutí globální poptávky, se cena nafty pohybovala převážně rovněž v pásmu od 26 až 27 korun za litr, ovšem cena benzínu kolísala převážně v rozmezí od 28 do 29 korun. V souhrnu tak letošní léto bude pro motoristy pravděpodobně nejlevnější za posledních skoro dvacet let.
Benzín je tradičně levnější v Polsku, ovšem v dalších okolních zemích vyjde v průměru dráž, a to včetně Slovenska, Rakouska či Maďarska. To samé lze v současnosti říci o naftě. Benzín je momentálně levnější než v ČR ze zemí EU pouze v Litvě, v Bulharsku, v Rumunsku a ve zmíněném Polsku. Nafta je navíc kromě zmiňovaných zemí levnější v Lucembursku, v Andoře a na Kypru.
Pohonné hmoty jsou tradičně dražší než v ČR také v Chorvatsku. I tak však cesta automobilem do Chorvatska vyjde letos v létě o zhruba 400 korun levněji než v létě před rokem, cestuje-li motorista ve vozu s benzínovým pohonem a se spotřebou kolem pěti litrů na sto kilometrů. Na cestě z Chorvatska zpět do ČR ušetří oproti loňsku zhruba 500 korun.
Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)