Bez peněz. Čtvrtina Evropanů má na konci měsíce prázdnou peněženku

Od výplaty k výplatě. Většina obyvatel Evropy nepokládá svou finanční situaci za dobrou. Čtvrtině lidí dokonce na konci měsíce nezbývají žádné prostředky a jejich příjem často jen stěží pokrývá všechny životní náklady. Ukázal to průzkum, který si nechala vypracovat společnost KRUK, specializující se na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků.

Pouze necelé třetině lidí po zaplacení každodenních povinností zbývají peníze, které mohou spořitFOTO: Pixabay

Šetření, které pro společnost KRUK provedla agentura KANTAR TNS, se uskutečnilo v sedmi evropských státech – v Polsku, Rumunsku, Česku, Německu, Itálii, Španělsku a na Slovensku. V každé zemi odpovídalo tisíc osob. Průzkum srovnával odpovědi od zaměstnanců pracujících ve službách, obchodě, stavebnictví, dopravě a logistice, financích, IT, zdravotnictví, vzdělávání a uniformovaných složkách.

Kromě toho, že čtvrtina dotázaných má potíže s tím, aby se svým měsíčním příjmem vůbec pokryla všechny životní náklady, dalších 40 procent se dostává do finančních potíží, pokud musí uhradit nějaký nečekaný výdaj. Pouze necelé třetině lidí po zaplacení každodenních povinností zbývají peníze, které mohou spořit.

SPOKOJENÍ AJŤÁCI

České republice hodnotí nejlépe svoji finanční situaci zaměstnanci v oboru IT a příslušníci uniformovaných sborů. Se svým příjmem naopak nevycházejí zaměstnanci ze sektoru prodeje a služeb. Na evropské úrovni se vnímání vlastní finanční situace v jednotlivých odvětvích velmi liší. Stejně jako v Česku i v dalších zemích hodnotilo nejlépe svou životní situaci „ajťáci“. Nejspokojenější jsou přitom tito specialisté ve Španělsku.

Mimochodem – podle dat portálu Platy.cz byla v roce 2017 průměrná celková hrubá měsíční mzda v IT necelých 43 500 Kč. V tomto oboru ale platí, že výrazné rozdíly jsou nejen mezi jednotlivými pozicemi, ale i konkrétními nabídkami a projekty. Například pozice IT architekt má největší průměrné ohodnocení (78 442 Kč), webmaster nebo správce počítačové sítě bere v hrubém více než dvakrát méně (30 000 Kč) a čtvrtina „ajťáků“ bere méně než 25 000 Kč měsíčně.

EVROPANÉ A ÚSPORY

A jak jsou na tom Evropané s úsporami? Zhruba polovina má podle průzkumu v nejlepším případě úspory ve výši tří měsíčních platů. Zajímavé jsou z tohoto pohledu výsledky z Německa: Ačkoli se tamní obyvatelé pokládají za spořivý národ, tři měsíční mzdy má našetřeno jen zhruba 46 procent lidí.

Průzkum rovněž ukázal, že v průměru 57 procent dotázaných Evropanů vidí finanční zabezpečení do budoucna jako jednu ze svých priorit. „V České republice na svoji budoucí finanční jistotu myslí především zaměstnanci z oblasti školství a finančních služeb,“ konstatovala Markéta Kolářová, mluvčí společnosti KRUK.

Šetřit si ovšem mohou dovolit zejména pracovníci z oblasti finančnictví a IT. „Právě úspory nás mohou v případě ztráty zaměstnání nebo nemoci zachránit před zadlužením,“ dodala Kolářová.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Finance

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Češi milují značkové oblečení. Ale je jich jen třetina

Průzkum
Všeobecné mínění, jak si spousta Čechů zakládá na značkovém oblečení, nabourává aktuální výzkum společnosti GfK. Košile, kalhoty, trička, obuv a další módní doplňky světových oděvních značek totiž preferuje jen třetina tuzemských zákazníků. Převažují ti, pro něž není módní symbol důležitý.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru