Brusel a revoluční zelený balíček. Unijní ekonomice hrozí, že se osudově střelí do nohy

Analýza
Evropská unie dnes přelomově vykročí k tomu, aby se stala globální laboratoří opravdu hluboké a plošné dekarbonizace. Evropská komise totiž představí masivní soubor návrhů nových opatření, jejichž klíčovým smyslem je učinit evropskou ekonomiku klimaticky mnohem šetrnější, ovšem která současně zásadně promění život každého ze stovek milionů obyvatel EU. 
Soubor opatření bude zdaleka nejambicióznějším krokem, který kdy byl v historii lidstva podniknut za účelem ochrany klimatu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Soubor návrhů patrně vyvolá bouřlivou debatu. Každé odvětví unijní ekonomiky totiž má přimět k výraznému uspíšení odklonu od fosilních paliv. Stěžejním cílem souboru opatření má být snížení emisí o 55 procent v porovnání s rokem 1990, a to nejpozději v roce 2030. Unii by se splněním tohoto cíle otevřela cesta k eliminaci emisí skleníkových plynů do roku 2050.

Za tím účelem má EU zavést právě zmíněnou sadu opatření. Jedním z nich je rozšíření systému emisních povolenek také například na lodní přepravu. Dalším pak eliminace automobilů na konvenční pohon, tedy na pohon benzínový či dieselový. Evropská komise také koketuje s myšlenkou zavedení uhlíkových cel na dovážený cement, hliník či ocel.

Soubor opatření bude zdaleka nejambicióznějším krokem, který kdy byl v historii lidstva podniknut za účelem ochrany klimatu. Už od roku 2035 by se v EU měla vyrábět čistě jen auta s nulovými emisemi, tedy například elektromobily. Letecké společnosti zase budou muset zaplatit každou tunu oxidu uhličitého, který emitují.

Tak daleko, jako EU ve snaze učinit ekonomiku klimaticky šetrnější, nezachází žádné další hospodářství světa. EU má v plnění zelených cílů výrazně předběhnout jak Spojené státy, tak Čínu a všechny další ekonomické celky. Obyvatelé EU se tedy vskutku stanou součástí nebývalého společenského experimentu, který pro ně bude znamenat hlavně jedno: zdražování.

PSALI JSME:
Evropská revoluce (2): Dekarbonizace jako poslední šance Evropy na cestu k prosperitě

Klimaticky šetrnější technologie a postupy jsou dražší, jinak by se již dávno využívaly přirozeně. Politici přitom sami žádné peníze nevydělávají. Disponují penězi firem a občanů. Firmy a občané EU se přitom nyní budou potýkat se zdražujícími automobily, letenkami, bydlením, energiemi, ale i zbožím z dovozu. To vše a mnohé další v důsledku souboru klimatických opatření notně prodraží.

Soubor opatření se tak bude financovat z vyšších daní firem a občanů EU, dále na dluh – což jsou jen budoucí daně firem a občanů EU – a částečně také ze cla, tedy z daně na dovážené zboží. Na zavedené clo ale doplatí také občan EU.

Pokud totiž EU uvalí daň například na levnější dováženou tureckou ocel, neboť její výroba dostatečně nesplňuje podmínky klimatické šetrnosti, daná turecká ocel o ono clo zdraží. O clo tedy zdraží také třeba automobil nebo stavba, při jejichž produkci se daná ocel využívá. To zase někdo zaplatí. Občan EU. Vždyť levnější ocel se nyní dováží právě proto, že je levnější. Její zdražení nutně zdraží i finální produkt.

Mezi lety 1990 a 2019 snížila EU emise o 24 procent, zejména díky zavedení systému emisních povolenek, které se zatím uplatňují v případě velkých podniků či elektráren. Snížení emisí o 55 procent v porovnání s rokem 1990 se tak nemusí zdát až tak nerealistickým cílem.

PSALI JSME:
Evropská revoluce (5): Nekončící vzestup komodit; zvláštní pozornost věnovaná emisím

Jenže každý další procentní bod redukce emisí si vyžádá postupně větší a větší oběti ze strany každičkého občana EU. Celé unijní ekonomice tak hrozí, že se osudově střelí do nohy. A že zdražování jí ochromí natolik, že ztratí citelně ze své konkurenceschopnosti ve světě.

Evropská ekonomika ve světovém měřítku přitom dlouhodobě upadá, citelně ztrácí na konkurenceschopnosti už nyní. Dokumentuje to třeba i nedávno publikovaný žebříček nejhodnotnějších firemních značek světa. V první padesátce má EU už jen šest zástupců. Ještě v roce 2008 jich měla šestnáct.

Navíc, zatímco USA či Čínu reprezentují na čelných místech technologické značky založené často na samém sklonku 90. let, jako je Google, Tencent či Alibaba, Evropu v pořadí zastupují značky jako Louis Vuitton, s rokem založení 1854, nebo Chanel, vzniklý v roce 1910. To napovídá, že Evropa ekonomicky bude upadat i nadále. Nevěříme-li tedy, že budoucnost patří dámským kabelkám spíše než on-line a IT technologiím či e-commerce.

Ekonomické chřadnutí Evropy má i The Economist za „spektakulární“. Prvně v historii je podle týdeníku nyní 60 procent firem se světově nejvyšší tržní hodnotou z USA. Evropa jich má poprvé v novodobé historii jen méně než dvacet procent.

PSALI JSME:
Mezi nejhodnotnějšími značkami světa povážlivě ubývá těch evropských

Hodnota firmy přitom z velké části reprezentuje inovativní potenciál. Vždyť třeba hodnota firmy se odvíjí od hodnoty jejích akcií. A jejich hodnota zase do značné míry vypovídá o tom, jak investoři věří v budoucí úspěšnost a ziskovost příslušné firmy.

Proč investoři méně a méně věří v budoucnost evropských firem? Evropa trpí hned několika závažnými chorobami. Její ekonomika je předlužená a přeregulovaná, takže firmy ztrácí schopnost inovace a ve světě jim ujíždí vlak.

Soubor klimatických opatření, který dnes Evropská komise představí, předluženost a přeregulovanost masivně umocní, byť s bohulibým cílem. EU může v důsledku dnes představených opatření přijít o další podstatnou část své konkurenceschopnosti ve světě. Navíc, i když se takto fatálně ekonomicky střelí do nohy, není nikde zaručeno, že tím světu jakkoli pomůže z hlediska environmentálního.

Pokud totiž ekonomiky typu USA, Číny či Indie nebudou postupovat tak ambiciózně jako EU v dosahování zelených cílů, EU sama nemá šanci celoplanetární klima příliš ovlivnit. Vždyť z globálního hlediska je Evropa geograficky jen nevelkým západním výběžkem Eurasie.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Úpadek Evropy v přímém přenosu

Zavřít reklamu ×
  1. Vše zdraží, přestat stavět,modernizovat, vyrábět a to vše aby se tu cítili imigranti jako doma! Ještě, že jsem nehlasoval pro vstup do unie, takže mám čisté svědomí, že jsem se nepodílel tímto na devastaci Europy!

  2. Pro nizkopřijmove skupiny je to výhodné. Kdo nic nemá ten nic neztratí!!! Je nás 70% takže do toho!!!

  3. O takové změně co chystá Brusel by měli rozhodovat všichni občané unie a né jen pár vyvolených z prominutím bláznů.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.