Brzdou rozvoje hotelů je nedostatek prémiových nemovitostí

Analýza
Boom v hotelovém odvětví regionu střední a východní Evropy (CEE) pokračuje. Objem investic zde loni dosáhl 800 milionů eur. Oproti předloňskému roku jde však o mírný pokles. Hlavním důvodem je skutečnost, že setrvalý zájem investorů o hotely v hlavních městech regionu nelze uspokojit kvůli nedostatku prémiových nemovitostí na trhu.
K největším transakcím patří koupě hotelu Sofitel Budapest Chain Bridge společností Starwood Capital za přibližně 75 mil. eur. Reprofoto: hotelscombined.cz

Oproti dřívějšku, kdy na trhu hotelových transakcí dominovali privátní investoři, začínají nyní převládat investoři z řad institucí a subjektů registrovaných na burzách, na něž připadá 74 % celkového objemu transakcí za rok 2017 a před padesát procent za roku 2018. Změny ve zvyklostech spotřebitelů a vývoj hotelových konceptů v posledních letech vedou ke stírání rozdílů mezi tradičními kategoriemi hotelů.

Je co dohánět

„V důsledku historických a politických vlivů musel hotelový trh střední a východní Evropy dohánět třicetileté zpoždění oproti západu,“ říká Lukáš Hejduk, partner a vedoucí oddělení hotelů a volného času ve společnosti CMS.

„Toto tempo změn se odráží v míře rozvinutosti odvětví a investic do něj v celém regionu. Navzdory mírnému poklesu objemu investic v loňském roce odvětví v posledních pěti letech zaznamenalo pozoruhodný růst a rok 2019 by měl být opět silný. Stále je tu velký objem kapitálu, pro který hledají investoři rozumné zhodnocení a hotely v regionu CEE nabízejí vyšší výnosy než řada jiných oblastí Evropy či dokonce kategorií nemovitostí,“ dodává.

K největším transakcím patří koupě hotelu Sofitel Budapest Chain Bridge společností Starwood Capital (75 mil. eur) a koupě hotelu Sheraton Prague norskou firmou Wenaasgruppen (42,5 mil. eur). K významným obchodům patří rovněž koupě Cukrovarnického paláce v Praze rakouskou společností UBM za účelem přestavby na lifestylový hotel.

PSALI JSME:
Hotel v Praze je na Silvestra až pětkrát dražší než v jiných krajích

Nové trendy

Změny v chování spotřebitelů a vývoj hotelových konceptů v posledních letech vedou ke stírání rozdílů mezi tradičními kategoriemi hotelů.

Velkým množstvím veřejného prostoru, pestrou nabídkou stravování a trendovým designem se historicky mohly chlubit především hotely kategorií Luxury a Upper-Upscale, kdežto nyní jsou tyto vymoženosti stále běžnější v celém spektru ubytovacích zařízení. Stírají se také rozdíly mezi krátkodobým a dlouhodobým ubytováním. Zpráva se věnuje těmto změnám v odvětví a obsahuje i rozhovory s nováčky na trhu.

V rostoucí míře se mezi rozhodujícími skupinami zákazníků prosazuje tzv. generace mileniálů. Ta má řadu požadavků a očekávání, která musejí investoři a hoteliéři brát v úvahu.

Je zajímavé sledovat vývoj hotelového trhu střední a východní Evropy – rostoucí počet náročných investorů a nástup nových značek, které svoje koncepty přizpůsobují na míru potřebám nových generací klientů (cenově dostupné lifestylové hotely, soft značky, hostely nové generace a novátorské koncepty apartmá s obsluhou).

Relativně nízká míra penetrace značek v celém regionu ponechává prostor k expanzi moderním produktům, což představuje obrovské příležitosti pro hotelový trh regionu CEE, který by tak mohl zaujmout pozici nejprogresivnějšího trhu v Evropě.

PSALI JSME:
Velký test hotelů: V TOP TEN žádné české město, České Budějovice ve třetí desítce

Nastal čas sklizně

Investiční cyklus se nyní nachází ve fázi, kdy se oportunističtí investoři a investoři, kteří své hotely zhodnotili, zajímají o jejich prodej institucionálním investorům, kteří uplatňují strategii dlouhodobé držby a hledají aktiva generující stabilní peněžní toky. To vede k zásadním změnám v provozní struktuře hotelů v regionu, kdy je větší počet zejména nově vybudovaných hotelů provozován formou dlouhodobých pronájmů.

Hotely se v současné době mění z alternativních investic na mainstreamové, protože si stále více investorů uvědomuje vyzrávání hotelového trhu střední a východní Evropy. Podíl šesti hlavních trhů regionu na celkovém objemu investic do tohoto sektoru v Evropě se od roku 2010 více než zdvojnásobil a dosáhl zhruba 4,5 %.

Stále je zde však velký prostor k růstu, uvážíme-li, že na region připadá přes osm procent nocí strávených v hotelích a téměř 10 % nabídky hotelových pokojů na celém kontinentu. Objem transakcí by tak mohl být každý rok přes dvě miliardy euro. Hlavní výzvou pro region je nedostatek kvalitních a velkých hotelů na trhu. Jelikož cena za pokoj již převyšuje úroveň před krizí a stoupající náklady úvěrového financování nás vedou k přesvědčení, že výnosy se přibližují minimu, lze očekávat, že si čím dál větší počet majitelů začne uvědomovat, že nastal vhodný čas k prodeji a zúročení investic.

PSALI JSME:
5 nejlepších evropských lázeňských oáz

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Investice

Trhy jsou v korekci, co bude dál?

Probíhající napětí na Blízkém východě se spolu s výhledem na vyšší úrokové sazby po delší dobu („higher for longer“, pozn. aut.) přenášejí negativně na globální finanční trhy. Ty se tak nacházejí v pásmu poměrně …

Do čeho investovat v době války?

Může se zdát, že mezi rizikem a nejistotou je pouze minimální rozdíl, ale není tomu tak. Riziko znamená, že lze na základě přiměřeného datového vzorku vyčíslit pravděpodobnost, zatímco v případě nejistoty je podobná …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB