
S celoročními výsledky velmi oceňuji české exportéry za jejich vynikající exportní výkon. Oproti roku 2021 vzrostl export o 13,3 procenta a dosáhl 4 473,9 miliardy korun. Nárůst je i oproti poslednímu předcovidovému roku 2019, a to o 21,2 procenta.
Je třeba vzít v úvahu, že čísla mohou reflektovat nárůst cen. Naprostá většina exportérů přitom opustila ruský trh a velice omezený byl také vývoz na Ukrajinu, i když za posledních pět měsíců roku 2022 vidíme výrazné zlepšení.
Naše agentura tak pomáhala českým firmám hledat náhradní trhy, jako byla například Gruzie s přesahem i pro Arménii, Katar, texaský Austin či kanceláře ve Střední Americe a na Filipínách.
Mezi odvětví s největšími meziročními růsty patřily potravinářské výrobky a produkty zemědělství, dále výrazně rostl vývoz koksu a rafinovaných ropných produktů a papírenské výrobky. Lze předpokládat, že v tomto pozitivním trendu bude český export pokračovat i v letošním roce, bude to ale záležet na dalším vývoji situace týkající se dodavatelských řetězců.
CzechTrade bude nadále pomáhat českým exportérům. Nejen, že otevíráme nové zahraniční kanceláře, ale již 20.-21. února pořádáme další ročník největší proexportní akce v Česku Meeting Point CzechTrade. Bezplatné konzultace zde českým firmám nabídnou odborníci z 52 zahraničních kanceláří, Klientského centra pro export a Design Centra CzechTrade.
Autor je generální ředitel agentury CzechTrade
(Redakčně upraveno)
Ilustrační foto: Depositphotos.com