Brněnská firma Van Air Europe dohromady s britskou firmou Citywing provozují se stroji L-410 jedinou vnitrostátní leteckou linky Cardiff–Anglesey ve Walesu.zdroj: CC-BY-SA-2.0: Gloucestershire; Wikimedia

Budou se kunovické letouny L-410 vyrábět v Rusku?

V polovině září vyhlásily odbory ve společnosti Aircraft Industries (dříve LET Kunovice) stávkovou pohotovost. Údajně kvůli plánovanému přesunu výroby letadel L-410 do Ruska. Po deseti dnech ji zrušili. Ukázalo se totiž, že jim šlo zejména o benefity, jež poté dostali. To podstatné, přesun výroby letadel do Ruska, se v pondělí řešilo na ministerstvu průmyslu a obchodu a podle tiskové zprávy z tohoto jednání se zdá, že ministr Jan Mládek spoléhá na slovo ruských majitelů, že se nic takového nechystá.

Kunovický výrobce však už před rokem na svém webu uveřejnil zprávu, že plánuje přesunout část konečné montáže L-410 do Ruska a že za tím účelem v červenci 2015 podepsal rámcovou dohodu s Uralským závodem civilního letectví (UZGA). Aircraft Industries je stoprocentně vlastněný firmou Uralská metalurgická společnost (UGMK) uzbeckého oligarchy a dolarového multimiliardáře Iskandera Machmudova. Ten v Rusku a v Evropě vlastní okolo padesáti různých podniků od metalurgických po hamburgerový řetězec.

„UZGA je opravna leteckých motorů pro ruské helikoptéry Mil a Kamov se zhruba dvěma tisíci zaměstnanci. Před více než třemi lety, na pařížském Aerosalonu, UZGA podepsal s rakouskou firmou Diamond Aircraft Industries smlouvu na licenční výrobu čtyřmístného letadla DA-40 a nově projektovaných regionálních letadel LMS-9 a LMS-19, přičemž všechny tři typy jsou navrženy z kompozitů. Letadlo DA-40 se úspěšně vyrábí v Rakousku a Kanadě a UZGA plánoval v roce 2014 vyrobit 49 těchto letadel, o rok později šedesát a letos sedmdesát. Zalétání letadel LMS-9 a LMS-19 bylo plánováno na rok 2015 a dokončení certifikace v roce 2016,“ vysvětluje expert na marketing regionálních letadel Peter Hartmann z Toronta.

URALSKÉ POCHYBNOSTI

Loni v červnu UZGA navíc podepsal dohodu na výrobu helikoptér Bell-407GXP a letos v lednu ještě dohodu s Airbusem na výrobu helikoptér H-135. Podle dostupných informací ani jedno z těchto letadel nevzlétlo. „Ruská letiště dnes oplývají desítkami trosek projektů technicky často výborných letadel, která ale nikdy nebyla certifikována a zavedena do výroby. Jediné západní letadlo, o kterém je možné najít důkaz, že bylo dokončeno firmou UZGA je helikoptéra Bell 407GXP (zde) sestavená z dodané stavebnice. Zdali helikoptéra i vzlétla, už není známo. Podle velmi optimistického odborného názoru úspěch projektu výroby L-410 v Rusku má šanci ne víc, než půl procenta. Klíčovým aspektem je vždy certifikace,“ dodává Hartmann.

O schopnosti vyrábět letadla na Urale tedy zatím existují pochybnosti. Ve statistikách letadel a helikoptér vyrobených v Rusku firma UZGA nikde nefiguruje. Rovněž žádná ze zmiňovaných západních firem jako Diamond, Bell nebo Airbus nevykazuje ve svých statistikách, že by některé z jejich letadel či helikoptér byly vyrobeny v Rusku. Přenesení produkce letounu z Moravy na Ural včetně odborného personálu, se tak jeví jako jedno z možných řešení. Konečně, už dvě stovky zaměstnanců Aircraft Industries jsou podle Mládkova ministerstva nyní doma za šedesát procent platu.

Podle ruských zdrojů by Aircraft Industries nejprve měla do Ruska dodat čtyři polotovary starých, v současnosti vyráběných verzí L-410 a Rusové by dokončili jejich montáž především zabudováním motorů a některých menších komponentů dodaných z Kunovic. „Následně ale Rusové začnou dodávané polotovary letadel modifikovat. Na rok 2017 plánují, že do nich začnou instalovat ruskou avioniku, do roku 2019 vyvinou nový podvozek a od roku 2020 i nové ruské motory. Zdůvodňují to tím, že chtějí, aby ruská L-410 už nebyla závislá na dodávkách součástí ze Západu,“ doplňuje kanadský expert.

POSTOJ RUSKÉHO VLASTNÍKA

Pokud se informace potvrdí, bude to znamenat, že UZGA bude vyrábět ruské verze L-410 přizpůsobené pro tamní trh, zatímco v Kunovicích by měla zůstat produkce nového letadla L-410NG pro zbytek světa nebo alespoň tam, kam budou prodejná. O tom konečně bylo i pondělní jednání u ministra Mládka. „Majitel na dnešní schůzce přislíbil, že mi v krátké době pošle dopis, v němž vyjádří svou vůli pokračovat ve výrobě letadel v České republice,” konstatoval ministr.

„Ministerstvo průmyslu a obchodu jako administrátor Operačního programu na podporu podnikání a inovací, v rámci kterého získala společnost Aircraft Industries desítky milionů korun pro svoji výrobu, bylo již delší dobu znepokojeno současnou situací v této tradiční české firmě,” vysvětluje mluvčí ministerstva Dita Havlíčková, proč si Mládek náměstka ruského ministra průmyslu Alexeje Bolginského a generálního ředitele UGMK Andreje Kozycina pozval na úřad.

„Cílem bylo vyjasnit postoj ruského vlastníka k Aircraft Industries v souvislosti s jeho údajnými záměry přesunout výrobu z Kunovic do Ruska a vyjednat oboustranně přijatelné řešení současné komplikované situace,” dodává Havlíčková. Proč byl na jednání i ředitel vrtulníkové opravárny UZGA Vadim Badecha, nekomentovala.

ANI JEDNA FOTKA…

„O výrobě L-410 v Rusku se mluví už velmi dlouho a výrobní haly se údajně staví už delší dobu buď ve Verchňoj Saldě nebo v okolí nedalekého letiště Uktus. Na internetu ale dosud není k nalezení ani jedna jejich fotka, nejsou k vidění ani na satelitních fotkách, ani na špionážních fotkách pořízených americkými U-2 nebo Čínskými Y-X  a samotná UZGA je na malém pozemku v jihovýchodní hustě obydlené části Jekatěrinburgu,“ uvádí Hartmann.

Ruská schopnost mlžit je ovšem tradiční. Zvláště pokud se plánuje nevyrábět letadla pro Rusko v Česku. Kunovický výrobce by tím přišel o 75 procent svého exportu. Mohl by tuto ztrátu nahradit nový trh v Číně, jak na ministerské schůzce naznačil předseda odborového svazu KOVO Jaroslav Souček?

Čína už v této kategorii má vlastní plně certifikovaná letadla – Harbin Y-12E pro 19 cestujících a novou větší verzi Harbin Y-12F pro 25 cestujících. Myslíte, že Čína dovolí dovoz konkurenčních letadel, když dlouhodobě financuje vývoj řady vlastních strojů, jako jsou Y-12F, MA-700, ARJ-21, C-919, nemluvě o spolupráci s Ruskem a Ukrajinou na vývoji dalších letadel s cílem zbavit se závislosti na dovozu cizích letadel?“ uzavírá Peter Hartmann.

Rudolf Marek

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *