Ceny nových automobilů i ojetin citelně rostou

Názor
V Německu sice už teď hovoří o nejzávažnější krizi autoprůmyslu za sto let, avšak z cen v českých autoprodejnách nic takového vyčíst nelze. Jako by autoprůmysl vlastně nebyl koronavirem nijak dotčen a jako by se žádná druhá vlna konat neměla. Ceny nových automobilů citelně rostou, stejně tak i ojetin. Ojeté automobily zdražovaly přes léto nejvýraznějším tempem za poslední roky, meziročně až takřka o deset procent. 
Ceny nových automobilů i ojetin citelně rostou. Foto: Depositphotos.com

Důvodem je zejména to, že se při jarní „uzavírce“ ekonomiky zastavila výroba i prodej nových aut. Češi si tedy nová auta nekupovali, a ta ojetá tak zůstávala v jejich vlastnictví, aniž by mířila do autobazarů. Zároveň se kvůli opatřením proti šíření nákazy omezil přeshraniční obchod, což způsobilo snížení dovozu zahraničních ojetin do Česka. Kvůli odstávce ve výrobě aut vzrostla čekací doba na nové vozy, což stále i nyní snižuje příliv ojetin k prodeji v autobazaru.

To vše v době, kdy poptávka po ojetinách sílí. Z několika důvodů. Ojetiny nyní nakupují výrazněji třeba i starší lidé, kteří vůz dosud ani nevlastnili, neboť individuální doprava v jejich očích snižuje riziko přenosu nákazy – na rozdíl od hromadné dopravy. Řada lidí se také obává zhoršení své ekonomické situace, například v důsledku očekávaného citelného nárůstu míry nezaměstnanosti.

Takže pokud už mají pocit, že by si měli koupit novější vůz, pořídí si z úsporných důvodů raději jen mladší ojetinu, než aby kupovali zcela nový vůz. Nové vozy sice také zdražují, ale méně než ojetiny. Důvodem je opět zejména jarní omezení výroby. A také vládní podpůrná opatření, která na dluh udržují ekonomiku v chodu, uměle navyšují zaměstnanost, a tedy i poptávku v ekonomice, včetně té po nových automobilech.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
V Česku právě teď zdražují ojetiny nejrychleji za poslední roky

Zavřít reklamu ×
  1. Ceny ojetin rostou už od roku 2012 a to trvale!Já koupil v roce 2010 ojetinu starou 9 let,měla LPG,zatmavené všechna okna a cena byla 40000 kč.Dnes bych dal za 9 let staré auto přes 100 000 kč.Ceny nových nesleduji a tak se ani nevyjadřuji k novým autům.Na nové nelze našetřit a na splátky kupovat auto je blbost.

  2. Přesně! Pro zaměstnance je koupě nového předraženého auta ta nejhorší investice. I kdyby na to měl hotovost. Zvláště v době, kdy nevíme, jak dlouho nás EU nechá se spalovákem jezdit. Auta na baterky jsou ještě dražší, po 4-5 letech ho prodáte asi za kolik a komu? Na tu chvíli mi 2 klasická benzinová auta ještě bez asistentů snad postačí. Pak je zakáží nebo mi vězmou z důvodu věku řidičák. Jde jen o to, co nastane dřív. O plynu se nesmí mluvit.

  3. Jsou dvě možnosti konce současné cesty automobilismu v EU. Buď se Evropa vrátí na stromy, nebo se vrátí do hry spalovací motory (nejspíš na plyn). Dokud ale půjdeme současnou cestou, budou nová „auta“ (to už ani nejsou auta, to jsou motorizované počítače!) téměř po všech stránkách horší než ta „stará“ (co je koncepčně tak starého na autě z roku 2010?), a tím pádem logicky poroste cena těch „starých“, neb ta nová nebude skoro nikdo chtít. (Hromadu přechytřelých kur…vítek, a navíc cena za základ startuje na mega? Na co by mi to proboha bylo!? Potřebuju aby to mělo volant, šaltpáku, tři pedály, z výbavy ještě tak klímu, a jsu spokojený jak želva. Já totiž fakt rád řídím, jenže ten pocit se dá bohužel naplno vychutnat už jen ve „starých“ autech, která dneska pořád „někomu“ hrozně vadí.).

  4. Starou belu rostou,už teď se auta kupují minimálně. A když,tak ojetá do 200 tisíc! Ty ještě trochu ujdou. Nová,předražená ať si strčí do pr…e !!

  5. Když uvažuji o nákupu automobilu, mám představu proč a na co ho chci, jak má vypadat, co od něho budu vyžadovat, co v něm chci mít. Potom se zaměřím na konstrukci a a techniku. Nakonec rozhodnu, ano-ne.
    Když procházím nabídku nových vozů, musím stále častěji zvažovat, zda se mám nechat obtěžovat vlastnostmi auta, které nepotřebuji a ještě hůře vlastnostmi, které si v autě vysloveně mít nepřeji. Seznam nechtěných položek mne vždy zastaví. Zřejmě nejsem sám. Nezájem kupujících o nová auta pravděpodobně není zaviněn pouze vyšší cenovkou.

  6. A co ty miliony aut co stojí na různých odstavných plochách, letištích, a pod. Nechají se zreznout ? A co na to ekologové? Suroviny energie, práce, peníze. Peníze to je to oč tu běží. Někdo to musí zaplatit. Proto jsou nová auta tak drahá.

  7. blbost jak Brno. Aut je sice méně na výběr ze zmíněného důvodu obav a zastavení dovoz, ale ceny určitě nerostou. Ba naopak stále zlevňují. Když chci něco prodat a nemám na to kupce, nemůžu logicky zdražovat. To napadne i vola.

  8. Zhruba před 5 měsíci vyšel podobný článek od p. Kovandy kde tvrdil, že po prázdninách můžeme očekávat výrazné zlevnění nových vozů s ohledem na jarní propady prodejů autosalónů v důsledku pandemie. Bohužel se jeho prognóza nepotvrdila a nastává pravý opak, nová auta ještě zdražují, tak nevím co si o tom mám myslet…..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.