Češi doháněli nákupy. Maloobchodní tržby rostly v květnu výrazněji, než se čekalo

Maloobchodní tržby rostly letos v květnu o dost výrazněji, než se čekalo. Vedle nízké srovnávací základny, kterou představovaly prodeje z loňského května, se zde projevuje chuť spotřebitelů více utrácet a rozvolňující se omezení souvisejících s pandemií.
Spotřebitelé se vracejí do obchodů, avšak jak silná vlna poptávky, respektive s jak velkým růstem tržeb mají obchodníci, restauratéři nebo hoteliéři dál počítat, není zatím z čísel podle analytika ČSOB Petra Dufka příliš jasné. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Uvolňování protipandemických restrikcí se v květnu pozitivně odrazilo ve vývoji tržeb obchodníků. Podle včera zveřejněných údajů statistického úřadu se reálné příjmy v obchodech (kromě motoristického segmentu) zvýšily meziměsíčně o 7,3 procenta po očištění o sezónní a kalendářní vlivy.

„Rozvolnění bylo vidět zejména v obchodech s oblečením a obuví, domácích potřebách nebo tam, kde prodávají výrobky pro volný čas a rekreaci,“ informoval redakci FAEI.cz analytik ČSOB Petr Dufek. Zákazníci podle něj doháněli nákupy, které před rozvolněním nemohli, nebo nechtěli realizovat na internetu.

„Ale ani internetové obchody v tomto čase nestrádaly. Jejich růst byl ve srovnání s dubnem sice jen jednoprocentní, nicméně stále v meziročním srovnání si připisují tržby o více než 14 procent vyšší, než loni v květnu. A to navzdory velmi vysokému srovnávacímu základu z doby první vlny pandemie,“ upozornil analytik.

Efekt nízké srovnávací základny

„Prodeje přes internet a zásilkové služby meziročně vzrostly o 15,6 procenta: Sice více, než v dubnu, ale o dost méně než v předchozích měsících, což je v tomto případě dáno vysokou meziroční srovnávací základnou a návratem zákazníků do kamenných prodejen,“ doplnil hlavní ekonom Generali Investments Radomír Jáč.

Silný meziroční růst tržeb podle něj stále souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen: „Nyní došlo k otevírání prodejen s tím, jak byla rozvolňována protipandemická omezení a souběžně s tím se projevuje zlepšující se nálada spotřebitelů a jejich chuť utrácet.“

Již druhý měsíc po sobě se mohli radovat například prodejci oděvů a obuvi, kde se tržby meziročně tentokrát zvýšily o více než 41 procent. Vliv nízké srovnávací základny je podle Jáče patrný také u prodejů motorových vozidel, jež se letos v květnu meziročně zvýšily bezmála o 48 procent.

Pomalé pokračování expanze

Rozvolňování epidemických opatření a zvýšení spotřebitelské důvěry podle ekonomů indikuje pokračování expanze maloobchodních tržeb, ovšem již pomalejším tempem, a to i v nejbližších měsících. Úroveň maloobchodních prodejů se již nachází na předpandemických úrovních.

„Naše dubnová prognóza pro letošek počítala s růstem maloobchodu bez zahrnutí prodeje aut kolem jednoho procenta, ale rychlost odstraňování protipandemických opatření ukazuje, že by to mohlo být spíše o procento či dvě výše,“ sdělil redakci ekonom Komerční banky Michal Brožka.

„Spotřebitelé se vracejí do obchodů, avšak jak silná vlna poptávky, respektive s jak velkým růstem tržeb mají obchodníci, restauratéři nebo hoteliéři dál počítat, není zatím z čísel příliš jasné,“ řekl Petr Dufek z ČSOB.

„Doba lockdownu byla tentokrát přece jen delší a mohla změnit i spotřebitelské preference. V každém případě maloobchod je v podstatě už lehce nad hodnotami roku 2019, v oblasti HORECA (hotely a restaurace, pozn. red.) bude k návratu třeba přece jen čas v řádech let,“ uvedl.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena