
Vliv na omezování nákupů má nepochybně i nejistota domácností ohledně nákladů na energie, která s nástupem zimy ještě zesílila. Pokrytí nákladů na bydlení má v rodinných rozpočtech vždy prioritu před zbytnými většími nákupy u obchodníků.
O obavách českých domácností vypovídá i listopadový index důvěry spotřebitelů v ekonomiku: Zvýšil se počet domácností, které hodnotí svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci, rostl počet těch, které očekávají její zhoršení v následujícím roce.
Je tedy pravděpodobné, že tržby obchodníků se k růstu vrátí až ve druhém čtvrtletí příštího roku, kdy by se s ohledem na pokles inflace měly zvýšit i reálné příjmy domácností, a tedy i jejich ochota více utrácet.
To by mohlo pomoci stimulovat celou českou ekonomiku, pro níž je domácí poptávka klíčová. Propad domácí poptávky je ostatně jednou z hlavních příčin meziročního poklesu hrubého domácího produktu (HDP) ve třetím čtvrtletí o 0,7 procenta.
Autor je partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
(Redakčně upraveno)