Češi ročně za alkohol utratí přes 90 miliard korun. V Evropské unii takřka nemají konkurenci

Názor
Češi v loňském roce, tedy v roce 2019, utratili za alkoholické nápoje historicky rekordní sumu, a sice 93,5 miliardy korun. Vyplývá to z nově aktualizovaných údajů Eurostatu. V roce 2018 přitom za pivo, víno a lihoviny dali při svých nákupech v obchodech celkem 89,2 miliardy korun. V roce 2017 to bylo 78,7 miliardy korun.
Místo lahváče v obchodu na rohu si zkrátka častěji než před čtvrtstoletím dávají „jedno“ v restauraci. Ilustrační foto: Pixabay.com

Češi tak v současnosti utrácí za alkohol zhruba dvojnásobek toho, co v polovině 90. let, kdy se jejich výdaje za pivo, víno a lihoviny pohybovaly v tehdejších cenách kolem úrovně 45 miliard korun, jak dále plyne z dat Eurostatu.

Od poloviny 90. let však klesl podíl výdajů za alkoholické nápoje na celkových spotřebitelských výdajích Čechů. V roce 1995 tento podíl činil 5,4 procenta, do roku 2008 pak poklesl na rovná tři procenta. Poté však došlo k jeho opětovnému navýšení, takže v roce 2019 činil 3,4 procenta. To Českou republiku řadí podle dnes zveřejněné zprávy Eurostatu na 4. místo v EU, neboť vyšší podíl vykazují už jen všechny tři Baltské státy.

Pokles podílu alkoholu na spotřebitelských výdajích, k němuž v posledním čtvrtstoletí došlo, lze jen zčásti připsat zdravějšímu životnímu stylu, kteří dnes Češi nepochybně vedou.

PSALI JSME:
Cizinci se opijí a statistiky to připíšou Čechům

Mnohem více než v půli 90. let se dnes stravují v restauracích a hospodách. Vždyť loni utratili dle odhadu na základě dat Eurostatu v restauracích, hospodách a kavárnách rovněž rekordní sumu takřka 180 miliard korun, tedy o zhruba 100 miliard korun více než ještě v roce 2000.

Jejich výdaje za restaurace, hospody či kavárny tedy narůstají citelně rychleji než výdaje za alkoholické nápoje v obchodech. Přitom lze předpokládat, že podstatnou část výdajů za alkohol, které by před čtvrtstoletím realizovali ještě v obchodu pro domácí spotřebu, realizují právě v některém z veřejných stravovacích zařízení.

Místo lahváče v obchodu na rohu si zkrátka častěji než před čtvrtstoletím dávají „jedno“ v restauraci. Letošní koronavirové krize s tímto jistě zamíchá, ale jen přechodně, po jejím odeznění lze sázet na pokračování popsaného trendu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi patří k nejvíce neřestným národům Evropské unie. Za prostituci, drogy, alkohol a tabák utrácejí jako málokdo jiný

Zavřít reklamu ×
  1. No, uvidíme, jak bude vypadat statistika za 2020.
    Turisti nikde a většina lidí, co pije, tak si koupí domu lahváče, nebo petky ke grilu.
    Ty výlety turistů do centra Prahy za levným chlastem skončily. Angláni, Rusové, Dánové, taky Asiaté, ti v Praze vykalili 80% spotřeby. Tady vznikla ta fáma, že Češi chlastají nejvíce na světě. Turistům je buřt, jestli dají za pivo 50,- nebo kilo… Bůra utratit za noc na baru není pro ně problém. Uvidíme, jak budou vypadat statistiky za rok.

Napsat komentář: Honza Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.