
I mezi kupci vozů z druhé ruky jsou významně zastoupeni fanoušci značek, k nimž se při dalších nákupech opakovaně vrací. Škodovky si znovu pořídí kolem 46 procent lidí, následuje Volkswagen se zhruba třetinou loajálních zákazníků a Toyota s 30 procenty věrných. Vyplývá to z údajů skupiny AAA Auto. Na opačném konci žebříčku se podle tohoto zdroje objevují Alfa Romeo, Seat a Fiat.
„Češi jsou v tomto ohledu velmi jiní než třeba Němci. Dá se říci, že posledních 25 let stále hledají, co jim bude vyhovovat,“ uvádí provozní ředitel AAA Petr Vaněček.
DŮVĚŘUJ, ALE PROVĚŘUJ
Bez ohledu na preferovanou značku jsou kupci ojetin čím dál ostražitější. Další z významných tuzemských bazarových řetězců, Auto ESA, spočítali, že až 90 % všech zájemců o ojetinu požaduje doklad o jejím prověření. Klienti nejčastěji požadují informaci, zda vozidlo není evidováno jako odcizené, dále informaci, zda vozidlo není vedeno v Centrální evidenci exekucí, nebo zda není zastaveno ve prospěch některé úvěrové společnosti.
„Měsíčně registrujeme až 50 vozidel, která jsou v exekuci, a přesto se je jejich majitelé snaží prodat,“ vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA, proč firma ročně investuje přibližně 11 milionů korun do prověřování všech vozů, které jsou nabízeny k prodeji.
PŮLKA KUPCŮ SE SPÁLILA
S těmito údaji kontrastuje nedávno zveřejněný průzkum Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Přes dvě třetiny kupujících se podle něj nezajímá o servisní historii, záruku na ojetý vůz poskytuje jen pětina prodejců.
Nejčastější závady se vyskytly v elektronice vozidla (18,8 %), v motoru (13,3 %) a na podvozku (6,1 %). Přibližně 11,5 % zákazníků také zjistilo, že vozidlo bylo v minulosti havarované. Ve 13 procentech případů zákazníci přišli na to, že jejich vůz má přetočený tachometr, přičemž dalších téměř 27 % jich nemá jednoznačnou jistotu, že jejich tachometr přetočený není.
„Tipem pro kupujícího může být vyžadování záruky na vrácení peněz, pokud se u vozu později zjistí problémy s legalitou, jako je například odcizení, likvidace pojišťovnou po totální havárii nebo manipulace s tachometrem,“ komentuje nelichotivé výsledky průzkumu předseda AOOA Jiří Grund.
Osobně vlasním Alfu Romeo 164 z poslední výrobní série, Volvo S60 z jěště poctivého výrobního období, Fiata Bravu se snadnou údržbou a levnými opravami vlastní silou. K čemu nová auta zahlcená poruchovou elektronikou a konstrukčními k:rvítky měnícímí se v rychle v roztoucí servisní náklady? Nejsem tak bohatý, aby si mohl kupovat nejnovější výrobky se zkracovanou životností. Své vozy si udržuji sám, pouze náročnější úkony přenechávám těm, co umí opravovat, nikoli jen vyměňovat.