Češi se nebojí ojetin. Někdy by ale měli

V České republice stoupá počet prodaných ojetin. V roce 2017 jich bylo o sedm procent víc než v roce předchozím. Prodala se ojetá auta za 152 miliard korun, což je o 18 miliard více než v roce 2016. Počet prodaných ojetin stoupl podle údajů společnosti Cebia o sedm procent na 750 000.

Přes dvě třetiny kupujících se podle nedávného průzkumu nezajímá o servisní historii automobilu. Foto: FAEI.cz

I mezi kupci vozů z druhé ruky jsou významně zastoupeni fanoušci značek, k nimž se při dalších nákupech opakovaně vrací. Škodovky si znovu pořídí kolem 46 procent lidí, následuje Volkswagen se zhruba třetinou loajálních zákazníků a Toyota s 30 procenty věrných. Vyplývá to z údajů skupiny AAA Auto. Na opačném konci žebříčku se podle tohoto zdroje objevují Alfa Romeo, Seat a Fiat.

„Češi jsou v tomto ohledu velmi jiní než třeba Němci. Dá se říci, že posledních 25 let stále hledají, co jim bude vyhovovat,“ uvádí provozní ředitel AAA Petr Vaněček.

DŮVĚŘUJ, ALE PROVĚŘUJ

Bez ohledu na preferovanou značku jsou kupci ojetin čím dál ostražitější. Další z významných tuzemských bazarových řetězců, Auto ESA, spočítali, že až 90 % všech zájemců o ojetinu požaduje doklad o jejím prověření. Klienti nejčastěji požadují informaci, zda vozidlo není evidováno jako odcizené, dále informaci, zda vozidlo není vedeno v Centrální evidenci exekucí, nebo zda není zastaveno ve prospěch některé úvěrové společnosti.

„Měsíčně registrujeme až 50 vozidel, která jsou v exekuci, a přesto se je jejich majitelé snaží prodat,“ vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA, proč firma ročně investuje přibližně 11 milionů korun do prověřování všech vozů, které jsou nabízeny k prodeji.

PŮLKA KUPCŮ SE SPÁLILA

S těmito údaji kontrastuje nedávno zveřejněný průzkum Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Přes dvě třetiny kupujících se podle něj nezajímá o servisní historii, záruku na ojetý vůz poskytuje jen pětina prodejců.

Nejčastější závady se vyskytly v elektronice vozidla (18,8 %), v motoru (13,3 %) a na podvozku (6,1 %). Přibližně 11,5 % zákazníků také zjistilo, že vozidlo bylo v minulosti havarované. Ve 13 procentech případů zákazníci přišli na to, že jejich vůz má přetočený tachometr, přičemž dalších téměř 27 % jich nemá jednoznačnou jistotu, že jejich tachometr přetočený není.

„Tipem pro kupujícího může být vyžadování záruky na vrácení peněz, pokud se u vozu později zjistí problémy s legalitou, jako je například odcizení, likvidace pojišťovnou po totální havárii nebo manipulace s tachometrem,“ komentuje nelichotivé výsledky průzkumu předseda AOOA Jiří Grund.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Dress code je povinný i ve vedru, jinak hrozí vyhazov

Pokud firma trvá na nošení dress codu, tedy předepsaného oblečení i v letních vedrech, nemá zaměstnanec šanci se této povinnosti vyhnout, jakkoli mu to může být nepříjemné. Za porušení firemních předpisů může v …

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru