
Češi v citelně navýšené míře nakupovali zejména notebooky, chytré mobily a další IT vybavení. Částečně to stále souvisí s pandemickým nástupem fenoménu práce z domova. Češi v reakci na pandemické dění nyní touží po flexibilnějším balancování pracovního a rodinného života, takže – je-li to možné – vítají alespoň částečnou práci z domova.
Meziročně znatelně více utráceli Češi v říjnu také v obchodech s oděvy, obuví, sportovním zbožím nebo kosmetikou. To je z velké části dáno tím, že loni v říjnu byly tyto typy obchodů zavřené. Češi ovšem letos v říjnu také reagovali na návrat společenského dění, pročež právě doplňovali své šatníky a více sportovali a pečovali o svůj zevnějšek.
Naopak, zejména z důvodu mezinárodní čipové a logistické krize se notně zadrhávaly tržby v automobilovém segmentu. Z důvodu nedostatku aut na trhu se jejich prodeje meziročně propadly o takřka devět procent.
Po zahrnutí segmentu aut rostl maloobchod o 0,3 procenta, což je poměrně solidní výsledek, třeba i vzhledem k energetické krizi, která se v říjnu v ČR projevila pádem Bohemia Energy a dramatickým nárůstem cen energií pro statisíce domácností. O solidní výsledek maloobchodu se se zčásti postaralo také letošní zrušení superhrubé mzdy, tedy vlastně snížení daně ze mzdy zaměstnanců, které nechává lidem v kapse více peněz právě pro osobní spotřebu.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)