Česká pošta zdražuje občanům. Největším zákazníkům naopak zlevňuje

Počet obyčejných dopisů poslaných Českou poštou, kterých jsou stále stovky milionů, se sice rok od roku snižuje – v roce 2016 se snížil o jedenáct procent – ale státní podnik jejich dodání zdražuje. Nejvíce to od února pocítí běžní zákazníci, tedy občané, velkým firemním zákazníkům ale pošta naopak změkčí podmínky a zlevní.

Od prvního února letošního roku pošta zvýší běžným zákazníkům cenu známky na obyčejný dopis do 50 gramů o tři koruny na 19 Kč. Foto: Ceskaposta.cz

Od prvního února letošního roku pošta zvýší běžným zákazníkům cenu známky na obyčejný dopis do 50 gramů o tři koruny na 19 Kč. Cena doporučeného psaní vzroste o šest korun na 44 Kč. Před deseti lety, v roce 2008, přitom známka stála deset korun a doporučený dopis 26 Kč. Zdražení za poslední dekádu je tak v případě obyčejného dopisu 90 %, u doporučeného o téměř 70 procent.

Pro srovnání: Minimální mzda ve sledovaném období vzrostla jen o polovinu: Z osmi tisíc korun v roce 2008 na letošních 12 tisíc a 200 korun.

USPOKOJENÍ POTŘEB

„Cílem České pošty je nabídnout občanům ČR takové portfolio poštovních i nepoštovních služeb, aby byly uspokojeny všechny jejich potřeby a požadavky jak z hlediska kvality, tak i dostupnosti,“ citoval server Ceskenoviny.cz mluvčího pošty Matyáše Vitíka. Dodejme, že Česká pošta má přes tři tisíce poboček, což ji řadí mezi jednu z nejhustších sítí v Evropě, a že zaměstnává více než 31 000 zaměstnanců.

Jak mluvčí uvedl, výhodnější ceny ve srovnání se základním ceníkem získají držitelé Zákaznické karty České pošty, kterou si mohou zdarma pořídit na pobočkách pošty nebo prostřednictvím internetu na webu. Při podání až devíti obyčejných psaní se držiteli karty snižuje cena o jednu korunu za každou zásilku, tedy o pět procent u obyčejného psaní o váze do 50 gramů, ale už jen o necelé jedno procento u zásilek do jednoho kilogramu.

HÝČKANÉ FIRMY

Z informací, které pošta zveřejnila, současně vyplývá, že si cenovými podmínkami hýčká firemní zákazníky tzv. Hybridní pošty. Těm „nejlepším“, tedy s nejvyššími útratami, sníží od února hranici ceny zakoupených služeb o dvacet milionů (ze 150 na 130 mil. Kč).

Zákazníci Hybridní pošty s útratou do 150 milionů za rok zaplatí v lednu 2018 za jeden padesátigramový dopis 9 Kč, od února jim může klesnout celková roční platba za poštovní služby na 130 milionů a cena za uvedenou službu jim přitom zůstane stejná.

A pokud v lednu zákazníci pošty s útratou nad 150 milionů zaplatí za nejběžnější obyčejné psaní osm korun a třicet haléřů, pak od února se mohou těšit jak na snížení obratu na 130 mil. Kč, tak na nižší novou cenu takové zásilky ve výši 7,74 korun (oproti původním 8,30 Kč).

DOBRÉ ZPRÁVY?

Dobré zprávy pro „obyčejné zákazníky“?

Moc jich není. Například balíky o hmotnosti do dvou kilogramů nezdraží a poslání desetikilového balíku Do ruky vyjde od února o sedm korun laciněji.

A slepecké zásilky budou i nadále osvobozeny od cen za takzvané základní služby.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Další z rubrik: [S] Opening a Firmy

Kaufland od června zvýší zaměstnancům mzdy

Od 1. června chystá společnost Kaufland Česká Republika navýšení mezd svých zaměstnanců a nástupní mzdy nových pracovníků na provozních pozicích na prodejnách se zvýší o 26 %. „Zvýšením mezd chceme ocenit náročnou …

Nejčtenější

Investiční životní pojištění: Selhání státu využívá česká vyčůranost

Téma týdne
Investiční životní pojištění (IŽP) to schytává zleva i zprava, jako špatně trénovaný boxer v ringu. Navíc postupně získalo pověst podrazáka, který ten zápas bez skrupulí prodal. Za svou momentální mizernou formu ani vnímání ze strany veřejnosti ale tento produkt nemůže a nezavinili je ani jeho „trenéři“, tedy pojišťovny působící na českém trhu. Na vině je promotér, tedy stát, jeho chaotický přístup využívá …
Rolovat nahoru