České online obchody zaspaly. Zahraniční zákazníky nelákají

Trendy nakupování se mění. Českým online obchodníkům se ale v mezinárodní konkurenci nedaří. Neumějí pracovat s platebními branami a nenabízejí své stránky v některém ze světových jazyků. Změna pracovních a společenských návyků přináší i změny v chování kupců. A ti chtějí svůj standard.
Zahraniční klientelu českých e-shopů tvoří zejména zákazníci z USA, Německa, Spojeného království, Francie a Kanady. Ilustrační foto: Pixabay

Z průzkumu společnosti PayPal, internetové platební platformy, do něhož se zapojili online spotřebitelé z 31 zemí, vyplývá, že více než polovina z nich nakupuje v zahraničí. Moderní technologie nejen umožňují porovnání konkurenčních cen, ale zpřístupní i výrobky, jež nejsou v dané zemi dostupné. Český online rybníček je ale stále Popelkou…

Dvě třetiny z nich nakoupí oblečení a obuv, více než polovina spotřební elektroniku, hračky a zboží související s koníčky. Měnící se trendy potvrzuje i Marcin Głogowski, generální manažer společnosti PayPal pro střední a východní Evropu.

Z porovnání prvních letošních kvartálů a roku 2016 totiž vyplývá, že došlo k téměř polovičnímu nárůstu objemu přeshraničních plateb právě skrze mezinárodní bránu PayPal.

Ekonomická konjunktura otevřela lidem i rodinám peněženky, a tak dnes více než jindy platí, že každé zboží má svého kupce.

Kupci řeší měnu a bezpečnost

Studie odhaluje slabiny českých obchodníků, jež se podepisují na jejich zahraničních tržbách. Jedním z rozhodujících faktorů pro nakupování online v zahraničí je totiž pro 76 procent respondentů možnost platby v místní měně. Směnný kurz si navíc před nákupem ověřuje 62 procent z nich. Překážkou se tak stává nejen měnová konverze, ale i web v cizím jazyce, což potvrdila více než polovina účastníků výzkumu. V nelokalizovaném software totiž vidí bezpečnostní hrozbu. Jako další překážku pro nakupování v zahraničí uvádějí obavy z nedodání zboží a ze složitého procesu jeho případného vracení.

Přitom platit a přijímat platby ve více než 100 měnách je jednoduché. PayPal pro podporu českého trhu začne nabízet své služby letos i v českém jazyce. „Naším cílem je ještě více zpříjemnit služby. Velmi pozorně nasloucháme názorům zákazníků a zjišťujeme, že bez ohledu na úroveň jejich schopnosti hovořit plynule anglicky pro ně přístup k našemu obsahu v rodném jazyce znamená zjednodušení a zrychlení,“ řekl Głogowski serveru CzechCrunch.

Cena a zase cena

Významným hnacím motorem online obchodů je i cena. Pro 72 % respondentů je totiž rozhodující nejlepší cenová nabídka. Obchodníci se tak často předhánějí v nabízení bezkonkurenčních slev a tlačí tak své i konkurenční marže k zemi. S nákupem v zahraničí se však váže jak zvýšená administrativní zátěž, tak i povinnost platit poplatky související s nákupem v zahraniční, jako jsou například cla, poštovné, balné či daně.

„Pro české obchodníky, kteří loni prodávali do zahraničí přes PayPal, byly trhy s nejvyšším růstem Německo, Francie, Kypr, Indie, Ukrajina, Spojené království a Itálie,“ dodává Glogowski. „I když rostoucí trhy nemusí být vždy zrovna velké, svět přesto nabízí dostatečný prostor pro každého hráče.“

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena