Dovolená. Ilustrační fotozdroj: David Kubíček

Cestovním kancelářím dělají radost jen senioři

Zdálo by se, že doba není zahraničním dovoleným nakloněna. Přesto si podle výsledků ankety, které zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI), zahraniční dovolenou odepře jen 35 % respondentů. Naproti tomu 38 % účastníků ankety se jezdí do zahraničí rekreovat jednou ročně a dalších 27 % si tuto kratochvíli dopřává dokonce v zimě i v létě.

Slabá koruna, záplava migrantů na jihu Evropy a především hrozba teroristických útoků, které se nevyhnuly atraktivním metropolím ani přímořským letoviskům, nic z toho, zdá se, nezabrání českým turistům pravidelně vyrážet na zahraniční dovolenou.

Zajímavý je především trend zvýšeného zájmu o cestování u českých seniorů. Některé cestovní kanceláře hlásí, že téměř 50 % zákazníků v seniorském věku jede na více než jednu zahraniční dovolenou ročně a utratí na místě téměř čtyři tisíce korun za týden.

Podle Stanislava Zímy z cestovní kanceláře Exim Tours je průměrná cena zájezdu u seniora asi o dva tisíce korun vyšší než celkový průměr. Zároveň starší lidé častěji než ostatní kategorie klientů volí pobyt v pětihvězdičkových hotelech, vyžadují kvalitní průvodcovské služby a investují do poznávacích okruhů.

Průměrná částka, kterou loni Češi bez ohledu na věk vydali za dlouhodobější dovolenou v zahraničí, je podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) 12 500 korun. Výše průměrného důchodu, který loni činil 11 075 korun měsíčně, umožňuje většině seniorů si minimálně na jeden poznávací zájezd ročně komfortně uspořit či si jej jednorázově pořídit.

Na druhou stranu, po nedávných teroristických útocích zaznamenaly cestovní kanceláře znatelný pokles zájmu o jazykové kurzy pro středoškoláky a takzvané eurovíkendy. Přitom ještě na jaře to vypadalo, že téměř každý středoškolský student letos vyjede na jazykový pobyt do zahraničí. Ministerstvo školství totiž ve snaze vyčerpat evropské dotace školám na tyto kurzy výrazně přispívalo, dohromady na tyto aktivity putovalo osm set milionů korun. Nyní však nastal obrat a studenti se z kurzů hromadně odhlašují, přestože ministerstvo školství změkčilo podmínky pro účast.

Nedávné útoky teroristů v Paříži se projevily také na objednávkách zákazníků českých cestovních portálů. Například na portálu Dovolena.cz poklesl bezprostředně po atentátech zájem o takzvané eurovíkendy o deset procent. O krátké zájezdy do Paříže dokonce o 70 %.

Zákazníci zároveň v podstatě přestali kupovat first minute zájezdy na léto do Středomoří. Vypadá to dokonce, že se jejich pozornost přesměrovala do Karibiku. Tento efekt však může platit i obráceně: pro mimoevropské turisty, kteří plánovali navštívit Česko, přestože je dosud považováno za relativně bezpečnou zemi.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *