
Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziroční růst maloobchodních tržeb v Česku v červenci významně zpomalil. Bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel činil 2,5 procenta, zatímco v červnu tržby vzrostly meziročně o 4,8 procenta.
„Tržby vzrostly za prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží, naopak za prodej potravin poklesly. Nižší tržby jsme zaznamenali také u prodejen s počítačovým a komunikačním zařízením a s oděvy a obuví,“ řekla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, skončily maloobchodní tržby výrazně za očekáváním: 2,5 procenta představují nejslabší výsledek od února 2024, kdy ovšem byla ještě spotřeba domácností ovlivněna obavami z dopadů tehdy zaváděného konsolidačního balíčku.
„Zklamání z vývoje tržeb je o to zásadnější, že vzestup reálné mzdy ve druhém letošním čtvrtletí překvapil naopak pozitivně,“ uvedl Kovanda pro faei.cz. Dodal ale, že mzdy rostly výrazněji v průměru než v mediánu, což svědčí o růstu příjmů u vysokopříjmových skupin.
„Vysokopříjmoví mají obecně nižší sklon ke spotřebě,“ připomněl Kovanda, podle něhož to může částečně vysvětlovat právě i slabá červencová čísla k maloobchodním tržbám.
„Zejména u nízkopříjmových skupin obyvatelstva se zkrátka už dostavily obavy z dalšího vývoje české ekonomiky, z ochlazení trhu práce a z masivnějšího propouštění,“ poznamenal Lukáš Kovanda.
Optimistický výhled
Tereza Krček, analytička Raiffeisenbank, upozornila, že meziročně sice maloobchodní tržby vzrostly, ale meziměsíčně poklesly o 0,3 procenta. Zpomalení růstu tržeb může být podle ní způsobeno dovolenkovým obdobím a odkladem některých nákupů.
„Pokud přihlédneme k růstu mezd, mohou prodejci v maloobchodě vkročit do dalších měsíců s optimismem,“ uvedla analytička pro faei.cz. Statistika podle ní jasně ukazuje, že se finanční situace domácností zlepšuje.
„A my stále očekáváme, že maloobchodní tržby porostou solidním tempem do konce roku, aby za celý letošní rok vzrostly průměrně o více než čtyři procenta,“ dodala Tereza Krček, podle níž bude právě spotřeba domácností jedním z tahounů ekonomiky.
Podobně se na situaci dívá i Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments. Stále podle něj platí, že kombinace nízké inflace a solidního mzdového růstu vytváří příznivé prostředí pro růst maloobchodních tržeb a spotřeby domácností obecně.
„Pomyslný vítr do plachet v tomto ohledu představuje silnější než očekávaný růst mezd, vykázaný v letošním druhém čtvrtletí,“ uvedl Jáč pro faei.cz. Za celý rok by tak mohl růst maloobchodních tržeb překonat čtyři procenta – podobně jako loni.
Optimisticky se na další vývoj dívá také Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance. „Přes výraznější zpomalení reálného maloobchodu náš základní scénář o pokračování růstu reálné spotřeby domácností dál platí,“ sdělil faei.cz.
„Při pohledu do struktury je nepříjemné vidět, že zvolnění tempa růstu se týká všech hlavních sledovaných kategorií maloobchodu s výjimkou prodejů zájezdů a kulturních akcí – a zmiňovaných aut a pohonných hmot, o které se hlavní číslo očišťuje,“ poznamenal Bureš.
Pokud však podle něj zůstane u „jednoho“ červencového čísla, nebude mnoho důvodů k obavám. „Spotřebitelská nálada zůstává na slušných úrovních a letošní dynamika mezd je ve finále o poznání silnější, než jsme čekali na začátku roku,“ konstatoval Bureš.
Zákazníci chtějí kvalitu
František Mikoška, obchodně marketingový ředitel Datart, si pochvaluje, že trh s elektronikou si v červenci i přes celkově nepříliš optimistická čísla udržel relativně stabilní úroveň – i když i tady některé segmenty zaznamenaly mírné poklesy.
„Výraznější vliv na prodeje měla sezónnost – horké počasí podpořilo nákupy klimatizací, ochlazovačů a grilů. Zajímavý trend pokračoval u vířivek, které si udržely růst právě v letní sezóně, tedy v červenci, ale i mimo ni,“ uvedl pro faei.cz Mikoška.
Bazény podle něj zůstávají u českých domácností stále populární, jejich prodeje však stále citlivě reagují na počasí. „Trh s mobilními telefony vykázal meziroční pokles, zejména ve střední cenové kategorii 4 až 16 tisíc korun,“ sdělil Mikoška.
Levné a prémiové modely naopak zůstaly stabilní nebo mírně rostly. „E-commerce i nadále upevňuje svou pozici, i když v červenci ztratila část své dynamiky,“ konstatoval František Mikoška.
Dodal, že celkově vývoj trhu naznačuje lehký optimismus pro nadcházející období. „Spotřebitelé stále kladou důraz na kvalitu a komfort a je zřejmá ochota investovat do životního stylu,“ poznamenal Mikoška.
















