Čtyřkolky dnes dokáží neuvěřitelné věci, říká Martin Hrdlička z vývoje Škody Auto

Rozhovor

Moderní osobní auta s pohonem všech kol (4x4) dnes dokáží na silnici a v terénu skoro až neuvěřitelné věci. Díky četným elektronickým systémům řidič ani nepozná, že automaticky zasahují a zaručují mu tak plynou jízdu i v horších podmínkách, říká vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martin Hrdlička.

Vedoucí vývoje podvozku a agregátu Škody Auto Martin Hrdlička. Foto: Škoda Auto

V čem vývoj čtyřkolek pokročil za posledního čtvrtstoletí?
Díky prediktivnímu chování mezinápravové spojky a hladkým zásahům elektronických stabilizačních systémů ESC, XDS+, ASR jede dnes řidič bezpečně i v situacích, kde by dříve musel podstatně snížit rychlost vozu.
První generace mezinápravové spojky 4×4 dokázala pouze regulovat rozdílovou rychlost náprav. Pátá generace dokáže, díky elektronickému řízení, pracovat jako plnohodnotný systém pohonu všech kol a řídit plně agilitu vozu v libovolné jízdní situaci.
Oproti první generaci výrazně klesla hmotnost sestavy pohonu 4×4 o šest kilogramů, což mimo jiné pomáhá snížit spotřebu paliva. Odstředivý ventil integrovaný v elektrickém čerpadle v aktuální mezinápravové spojce umožňuje plné sepnutí spojky i v momentě kdy auto stojí.

Staří řidiči říkávali, že se čtyřkolkou se člověk musí sžít. Dnes mi přijde, že už se nic moc učit není třeba. V čem šoférovi dnes u 4×4 elektronika nejcitelněji pomáhá?
Zlepšila se výrazně trakce ve všech rozjezdových situacích, zejména při rozjezdu s přívěsem nebo na zasněženém horském parkovišti.
V řadě modelů máme i režim Off-road, který při jízdě mimo zpevněné silnice do rychlosti 30 km/h řidičovi výrazně usnadňuje ovládání vozu, jak při prudkých klesáních na sypkém či kluzkém povrchu, tak i při potřebě trakce v těchto náročných podmínkách.
Auto vybavené takovou technikou dokáže nepředstavitelné věci jak na silnici, tak i v náročném terénu. Řidič většinu zásahů samočinného přerozdělování hnacích sil motoru mezi jednotlivá kola vůbec nepostřehne. Výsledkem elektronického řízení pohonu všech kol je maximální možná trakce a přirozená jízdní stabilita vozu při jízdě v přímém směru, v zatáčkách i při obtížných manévrech mimo zpevněné cesty.

Vyžaduje pohon 4×4 nějakou zvláštní údržbu či jiný servisní interval?
Postupným vývojem mezinápravové spojky se značně snížily nároky na údržbu vozů 4×4. Dříve byla předepsána výměna oleje ve spojce při každých 60 tisíc km a měnil se také olejový filtr. Dnes se mění pouze olej v mezinápravové spojce každé tři roky. Žádnou další údržbu dnes moderní pohon 4×4 nepotřebuje.

Co čím se liší vývoj modelu s pohonem všech kol od náhonu jen na jednu nápravu?
Kromě samotného řetězce agregátních dílů, které se o pohon 4×4 starají, tedy přední úhlové převodovky, kardanové hřídele s Hardy spojkou, spojky 4×4 s rozvodovkou zadní nápravy, musí být upravena řada dalších komponent, například nastavení podvozku, zadní náprava s nezávislým zavěšením kol, v některých případech také palivová nádrž, výfukové potrubí, zakrytování podvozku atd. Zcela odlišné je rovněž nastavení elektronických stabilizačních systémů.
Každé provedení vozu dostává specifické naladění, hledají se optimální komponenty, tedy tlumiče, pružiny, stabilizátory, kola, pneumatiky, a také se ladí nastavení elektronických systémů. Zvolené řešení je následně podrobováno mnoha zkouškám.

Pohon 4×4 se ale asi neliší od klasiky jen tím, že se přenáší síla i na další nápravu?
Zástavba pohonu všech kol ovlivňuje i prostorové uspořádání dalších dílů, které jinak s pohonem 4×4 přímo nesouvisí. Jedná se například o palivovou nádrž, výfukové potrubí a v neposlední řadě karoserii. Instalací pohonu všech kol se zásadně mění rozložení hmotnosti vozu na nápravy, poloha těžiště, ale také možnosti jízdní dynamiky a aktivní bezpečnosti díky lepší trakci vozu.

Pohon všech kol je u škodovek řešen mezinápravovou elektronicky řízenou lamelovou spojkou. Jsou nějaké rozdíly mezi jednotlivými modely?
Samotná mezinápravová lamelová spojka je konstrukčně shodná u všech modelů. Liší se především softwarová kalibrace pohonu 4×4, která odpovídá parametrům konkrétního vozu (rozvor, hmotnost, těžiště, motor).

 

Co všechno má řidič v moderní čtyřkolce

ELEKTRONICKÁ UZÁVĚRKA DIFERENCIÁLU (EDS)
Je aktivní na přední i zadní nápravě, zasahuje v nižších rychlostech, a to tehdy, když dochází k protáčení jednoho kola na stejné nápravě. Systém přibrzděním protáčejícího se kola přenese více točivého momentu na druhé kolo s lepší trakcí.

ELEKTRONICKÁ UZÁVĚRKA DIFERENCIÁLU (XDS+)
Tato funkcionalita, která v podstatě simuluje samosvorný diferenciál, je nadstavbou systému EDS a reaguje v momentech, kdy dochází při průjezdu zatáčkou k odlehčení vnitřního kola. Toto odlehčené kolo XDS+ přibrzdí a tím zamezí jeho protáčení. Výsledkem je výrazně lepší držení stopy v zatáčce.

OFF-ROAD REŽIM
Dojde k přepnutí všech dotčených asistenčních systémů do speciálního nastavení vhodného pro jízdu v terénu. Off-road režim funguje do rychlosti 30 km/h a jeho funkce lze rozdělit do tří hlavních skupin – podpora rozjezdu a trakce, podpora brzdění a podpora při jízdě z prudkého kopce. Na displeji infotainment systému je rovněž možné zobrazit údaje přizpůsobené pohybu v terénu (např. kompas, výškoměr, úhel natočení kol atd.).

ASISTENT ROZJEZDU DO KOPCE
Systém se aktivuje ve stoupání přesahujícím pět stupňů a zabraňuje rozjetí auta dozadu nebo zhasnutí motoru, čímž zajišťuje snadné a bezpečné rozjezdy bez nutnosti použití ruční brzdy. U vozů s manuální převodovkou výrazně přispívá k menšímu opotřebení spojky. Asistent zohledňuje i směr sklonu svahu a zařazený stupeň převodovky, takže pomáhá i při couvání do kopce.

ASISTENT PŘI JÍZDĚ Z KOPCE
Při sjíždění prudkých svahů v terénu může řidič kontrolu rychlosti sjezdu přenechat zcela na svém voze ŠKODA 4×4, který samočinně prostřednictvím brzdové soustavy a brzdného momentu motoru koriguje dle situace rychlost automobilu tak, aby se vůz nezačal nekontrolovaně smýkat.

ROZJEZDOVÝ ASISTENT (DRIVE-OFF ASSIST)
U modelů s manuálním řazením omezuje při rozjezdu do kopce otáčky motoru a tím umožňuje nejen plynulejší kontrolovaný rozjezd, ale zároveň velmi účinně brání poškození spojky.

REŽIM SNOW
Aktivace, když se vůz pohybuje po povrchu s nízkou adhezí.

AREA VIEW
Systém dokáže pomocí čtyř širokoúhlých kamer sledovat okolí vozu a složit výsledný obraz tak, že na palubním monitoru nabídne řidiči pohled na aktuální situaci z ptačí perspektivy. Samozřejmostí je také volba pouze čelního nebo zadního pohledu.

STABILIZAČNÍ SYSTÉM PRO JÍZDNÍ SOUPRAVU S PŘÍVĚSEM (TRAILER STABILITY ASSIST)
Asistent, který dokáže včas rozpoznat překročení kritické meze jízdní soupravy s přívěsem, u které hrozí její nekontrolovatelné rozkmitání. Přibrzďováním jednotlivých kol vozu a omezením točivého momentu motoru systém soupravu bezpečně stabilizuje.

ASISTENT PRO COUVÁNÍ S PŘÍVĚSEM (TRAILER ASSIST)
V situacích, kdy je potřeba s přívěsem couvat, usnadní řidiči takový manévr tento asistent, který při pomalém couvání převezme kontrolu nad vozidlem.

Zdroj: ŠKODA AUTO

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Speed Marathon 2024: Pokuty za více než 3,5 milionu

V pátek 19. dubna se na území České republiky uskutečnila celoevropská dopravně bezpečnostní akce s názvem Speed Marathon. Jejím cílem bylo především snížení dopravní nehodovosti a zvýšení bezpečnosti na pozemních …

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.