
Zaměstnanci automobilky v pondělí na znamení protestu na hodinu přerušili práci ve všech jedenácti závodech, které Volkswagen v Německu má. Již o víkendu přinesl německý list Handelsblatt zprávu o tom, že vedení Volkswagenu zvažuje několik opatření, která by umožnila seškrtat náklady za v přepočtu více než 100 miliard korun.
Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility. Vedení automobilky podle listu zvažuje zavření hned několika jejích závodů v Německu, plošné snížení mezd zaměstnanců o deset procent a zmrazení mezd pro léta 2025 a 2026. V pondělí vedení o záměrech informovalo zaměstnance, ve středu začíná další kolo jednání s odbory.
Automobilka rovněž doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate před devíti lety snažil tak horlivě a nekriticky následovat často spíše ideologicky nastavené cíle Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii; během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svoji německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)