Čím dál více Čechů nakupuje hlavní letní dovolenou s mnohaměsíčním předstihem. Před pěti lety si rekreaci v režimu First Minute vybíralo jen několik tisíc zájemců, letos už cestovní agentura Invia registruje čtyřnásobný počet objednávek. Přibývá rovněž dovolených s dětmi. Češi za zájezdy už utratili stovky milionů korun. Největší zájem je tradičně o Řecko.
Větší nabídka a výhodnější ceny. To jsou hlavní dva důvody, proč si stále více Čechů objednává dovolenou v režimu First Minute, tedy dlouhé měsíce před hlavní letní sezonu. Cestovní kanceláře nabízejí zájezdy k moři a do dalších míst na další rok obvykle už od podzimu. A nabídku postupně doplňují.
NÁKUPY S PŘEDSTIHEM
Enormní nárůst poptávky po dovolených s předstihem je velkým trendem posledních dvou sezon. Už teď je přitom jasné, že letošní rok bude znovu rekordní. „Předprodeje v rámci First Minute stoupají každým rokem, výjimkou byl snad jen rok 2016, kdy lidé přeci jen s nákupem zájezdů na léto o něco více váhali. Ale již loni byli prodeje v rámci First Minute opět na výrazně stoupající křivce a letos jsou zatím rekordní,“ komentoval situaci Petr Šatný, marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria.
Některé cestovní kanceláře dokonce uvedly, že některé hotely už jsou v letních termínech vyprodané. „Zájem je obrovský a vypadá to, že letošní předprodeje budou opravdu rekordní, nárůst v řádu desítek procent z prosince se začátkem ledna podařilo ještě navýšit a poptávka rozhodně neklesá ani nyní,“ uvedl Šatný. Zákazníci podle něj výrazně více kupují s předstihem, protože si pamatují, že v létě roku 2016 a 2017 byl výběr na poslední chvíli dost omezený.
ČTYŘNÁSOBNÝ ZÁJEM
„Prodej First Minute dovolených ještě neskončil, již nyní ale registrujeme téměř 70procentní navýšení objednávek oproti loňskému roku. V porovnání s rokem 2014 je počet osob, které si zakoupili First Minute dovolenou, čtyřnásobný,“ řekl Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je jedničkou v prodeji online zájezdů na českém trhu a zastupuje více než 300 cestovních kanceláří na českém a slovenském trhu.
V letošní sezoně zatím Češi utratili za First Minute dovolené více než 825 milionů korun. Průměrná cena zájezdů se ale za posledních pět let příliš nezměnila. V roce 2014 činila 13 070 korun na osobu, v letošní sezoně se vyšplhala zatím na 13 970 korun.
Výrazné zvýšení poptávky se ovšem podepsalo na cenách zájezdů do nejvyhledávanějších zemí. Za dovolenou v Řecku tak Češi zaplatí v průměru o 1339 korun více než před pěti lety, v Bulharsku o 1172 korun a v případě Chorvatska si připlatí dokonce o 2411 korun.
JEDNIČKOU JE ŘECKO
Ačkoli nejvíce Čechů vyráží k moři tradičně do Chorvatska, v případě First Minute zájezdů je v Evropě nejoblíbenější zemí Řecko. Na dalších místech je pak Bulharsko, Chorvatsko a Itálie. „Největší zájem je tradičně o Řecko – Rhodos, Krétu, Zakynthos či Korfu, velmi dobře se prodává i letošní novinka, a to oblast Korintského zálivu nazývaná místními Fókida. Kromě Řecka je tradičně obrovský zájem o zájezdy do Bulharska,“ popsal zájem o letošní dovolenou marketingový ředitel CK Alexandria.
„Obecně stále platí, že First Minute dovolené nakupují nejčastěji rodiny s dětmi, které ocení možnost detailního naplánování zájezdu s předstihem. Právě tradiční evropské destinace jsou tak pro tuto klientelu nejvhodnější, a to jak díky snadné dostupnosti, tak poskytovaným službám,“ sdělil Tůma.
Právě rodiny s dětmi mají podle něj o cestování stále větší zájem. „Zatímco v roce 2014 tvořily děti 19 procent z celkového počtu osob nahlášených k First Minute pobytu, letos jich je už 23 procent,“ dodal.
STRACH KVŮLI TERORISTŮM
Výrazné výkyvy poptávky naopak cestovní kanceláře registrovaly v případě Turecka a Egypta. Zatímco v roce 2015 Turecko platilo dokonce za druhou nejvyhledávanější destinaci, v roce 2016 poklesl zájem o zájezdy do této země dokonce šestkrát. Hlavním důvodem byly především teroristické útoky a imigrační vlna. To se týkalo i Egypta.
„Češi tak byli ostražitější a výběr dovolené odsouvali na poslední chvíli, přičemž se rozhodovali podle aktuální situace v dané zemi,“ poznamenal Michal Tůma. V posledních letech se ovšem zájem o obě země znovu výrazně zvyšuje. Egypt i Turecko letos dokonce patří do pětice nejvyhledávanějších turistických cílů. Zájem o dovolenou v Turecku je v letošním roce ve srovnání s rokem 2016 prozatím desetinásobně větší, dovolenou v Egyptě pak volilo dokonce čtrnáctkrát více turistů než před dvěma lety.
„Turecko je mezi našimi prodeji First Minute zájezdů opět na třetím místě. Již loni jsem říkal, že Turecko bude takový černý kůň last minute sezony a letos to platí již od předprodejů – ceny jsou více než příznivé, kvalita tradičně na vysoké úrovni,“ uzavřel Petr Šatný.