
Diskuze o zkrácení pracovního týdne pouhé čtyři dny začínají i v ČR nabývat na intenzitě. První krok k jeho zavedení právě probíhá v oboru podnikových služeb, kde první centra testují „komprimovaný pracovní týden“. V jeho rámci si mohou zaměstnanci rozložit své pracovní povinnosti na čtyři dny v týdnu.
Umožňuje to mimo jiné vysoká míra automatizace a digitalizace, která je pro obor příznačná. Hlavní motivací pro tento krok je zejména snaha center podnikových služeb zaujmout uchazeče o práci a zvýšit loajalitu stávajících zaměstnanců.
„V sektoru podnikových služeb zaznamenáváme rostoucí počet firem, které se o komprimovaný pracovní model zajímají a testují jej. Díky této inovaci si totiž dokáží udržet a dokonce posílit loajalitu a spokojenost svých zaměstnanců,“ informoval Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL.
To potvrzují i data firem, které již „komprimovaný pracovní týden“ testují. Dvě třetiny z nich uvádějí, že poskytnutí čtyřdenního pracovního týdne jim výrazně pomohlo přilákat a udržet talenty. Jejich zaměstnanci jsou prý navíc „šťastnější, méně vystresovaní a odvádějí lepší práci“.
Dle průzkumu pracovního tempa v Česku má o čtyřdenní pracovní týden zájem až 66 procent zaměstnanců. Den navíc tak mohou pracovníci využít jak k aktivnímu či pasivnímu odpočinku, tak i k návštěvě lékaře, péči o rodinu a dalším libovolným aktivitám. Odpočatějším zaměstnancům totiž dle řady studií méně hrozí syndrom vyhoření.
Zaměstnavatelé pak mohou těžit také z toho, že díky kratšímu pracovnímu týdnu mají pracovníci více času na rozvoj nových dovedností, které mohou následně v práci uplatnit. Obecně tak tento model pomáhá nalézt lepší rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, kdy zejména covidová doba tuto hranici z důvodu častější práce z domova výrazně narušila.
Průkopníkem „komprimovaného pracovního týdne“ se v oboru podnikových služeb stala společnost Novartis, která jej testuje v rámci svého projektu Reimagine Workplace. Na základě domluvy v rámci týmů a manažerů mohou zaměstnanci pracovat čtyři pracovní dny v týdnu dvakrát měsíčně.
Některé české firmy na čtyřdenní pracovní týden přistoupily už loni. Například digitální agentura Sherpas nebo skupina Citfin. Podle vyjádření spoluzakladatele Trinity Bank Radomíra Lapčíka bude čtyřdenní pracovní týden za několik let poměrně běžným benefitem firem, které budou na předních pozicích žebříčků preferovaných zaměstnanců.
Podle loňského průzkumu poradenské společnosti Moore Czech Republic myšlenku čtyřdenního pracovního týdne vnímalo pozitivně více než 60 procent Čechů. Zvýšila by se podle nich produktivita i spokojenost lidí.