Stejně jako muži začínají ženy investovat nejčastěji do věku 35 let. Do investičního běhu ale vstupují s větší rozvahou a opatrností. Častěji než muži také investují pravidelně každý měsíc. Podle průzkumu se ale motivace k investování u žen a u mužů liší. Největší motivací je ochrana hodnoty peněz, ta je důležitá pro polovinu mužů, ale jen pro třetinu žen.
„Ženy častěji motivuje konkrétní účel financí, které investice přináší, například koupě a rekonstrukce domu či úspory pro děti, případně vnoučata. Investice jsou pro ně tak spíše jen prostředkem, jak dosáhnout svých snů. Častěji také myslí na své zajištění v důchodu,“ konstatoval David Moravec, obchodní ředitel KBC Asset Management, pobočky ČSOB.
Průzkum ukázal, že ženy více přitahují nabídky bankovních produktů, jako je penzijní a stavební spoření či životní spoření. Zatímco do těchto produktů investuje na 55 procent mužů, u žen je to 63 procent. Na druhém místě popularity jednotlivých forem investic se umístily přímé nákupy akcií. Do těch se pouští na 30 procent mužů, ale pouze pětina žen.
Vzhledem k tomu, že průzkum se uskutečnil už v únoru, nemůže reflektovat vývoj, k němuž od té doby došlo. Názorně to ukazuje Barometr obliby spoření, který kvartálně zveřejňuje Asociace českých stavebních spořitelen (AČSS). Např. u penzijního spoření došlo ve třetím čtvrtletí k nejvýraznějšímu propadu v oblíbenosti, a to o celých osm procentních bodů.
Jeho hodnota (38 %) se dostala na tu nejnižší od počátku měření Barometru v roce 2016. „Zdá se, že dlouhodobé investice, jako je penzijní spoření, a jejich výnos porovnávají Češi s aktuální výší inflace, která však nemá obdoby. A patrně se i bojí vázat peníze na delší období,“ uvedla asociace v tiskové zprávě.
Odklon Čechů od spoření je podle AČSS vidět i na tom, že devět z deseti forem spoření a investic, které Barometr sleduje, zaznamenalo v letošním třetím čtvrtletí pokles. Stavební spoření, které se dlouhodobě drží na prvních třech místech Barometru, dosáhlo 43procentní oblíbenosti, zatímco životní pojištění se ocitlo na vůbec nejnižší hodnotě v historii (27 %).
Podle průzkumu spotřebitelského a poradenského webu GOBankingRates z března letošního roku uskutečněného mezi více než tisícovkou žen ve věku od 18 do 65 let žijících v USA, že více než 53 procent žen aktivně neinvestuje. Pro třetinu z nich je důvodem nedostatek finančních prostředků, 11 procent uvedlo, že nemá dostatek znalostí k investování, a pro desetinu je to kombinace obojího.
Pro srovnání: Podle průzkumu pro ČSOB Asset Management více než dvě pětiny dotazovaných mají za to, že na investování nemají prostředky. Třetina se o své prostředky bojí, a investicím se proto raději vyhýbá. Další dvě pětiny pak uvedly, že se na finančních trzích nevyznají a neví, jak začít. Tuto bariéru uváděly častěji ženy.
Přestože ženy mají tendenci investovat konzervativněji než muži, není to nutně proto, že by se více vyhýbaly riziku. „Čas, který věnují zkoumání svých rozhodnutí, jim spíše pomáhá podstupovat přiměřenější míru rizika – a nedělat impulzivní pohyby s penězi, které jsou vyvolány emocemi nebo krátkodobými trendy,“ uvedla Jana Večerková z investiční realitní crowfunding platformy BrikkApp.
Ilustrační foto: Depositphotos.com