
Obavu z nedostatečného dojezdu elektromobilu potvrdil také aktuální průzkum, který Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) poskytla společnost E.ON. Největší skupina z více než tisícovky dotázaných – 60 procent – uvedla, že by se bála vyrazit k moři právě kvůli riziku vybití baterie.
Jde skutečně o mýtus. Současné elektromobily mají běžně dojezd na jedno nabití 400 až 600 kilometrů, takže tisícikilometrovou vzdálenost k moři lze urazit s jednou, dvěma zastávkami u stojanu s dobíjecím kabelem – což by měl řidič stejně udělat kvůli odpočinku.
Společnost E.ON současně připomněla, že pokud český řidič nevyráží na dlouhou trasu, je jeho průměrný denní nájezd 30 až 40 kilometrů a průměrná délka jedné cesty autem činí 12 kilometrů. Na jedno nabití tak lze jezdit i několik dní.
„Výrazně se zlepšila i nabíjecí infrastruktura. Zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kilowattů, dnes E.ON běžně buduje výkonné nabíječky od 150 kilowattů,“ řekl Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.
Tím se výrazně zkracuje doba nabíjení. Stejnou cestou jdou i další firmy, které budují nabíjecí infrastrukturu, například skupina ČEZ. Že se výrazně prodlužuje délky trasy na jedno dobití, potvrdilo i brněnské Centrum dopravního výzkumu.
Mýty o elektromobilitě
To loni na podzim vypracovalo sérii patnácti krátkých videí, v nichž vyvrací nejčastější mýty o elektromobilitě. A hned to první se týká dojezdu. „Dojezd moderních elektromobilů se neustále zvyšuje a mnohé z nich už překonávají 400 km na jedno dobití, což je dostatečné pro většinu každodenních i víkendových cest,“ uvádí se ve videu.
Nutno dodat, že se ještě drží při zemi, dnes už není neobvyklé, když auto do zásuvky zvládne na jedno nabití více než 500 kilometrů – dokonce i ve velmi mrazivém počasí. Letošní zimu dělal magazín Motor a norský autoklub NAF tradiční text dojezdu, o němž informoval web auto.cz.
Dvě auta – Polestar a Tesla Model – zvládla 531 kilometrů, další dvě – Porsche Taycan a Kia EV3 – se k hranici 500 kilometrů přiblížila na jeden kilometr. V letním počasí tak dojedou výrazně déle.
Že jsou mýty o dojezdu opravdu hodně rozšířené, potvrdila i beseda prezidenta Petra Pavla se studenty Střední rybářské a vodohospodářské školy Jakuba Krčína v Třeboni na začátku letošního roku. Podle webu Novinky.cz tam prezident Pavel opakovaně konstatoval, že mu elektromobilita dává smysl ve velkých městských aglomeracích, ale zatím mu moc nedává smysl v dopravě na větší vzdálenosti.
Lidé by kupovali hybrid
Z průzkumu, který pro E.ON vypracovala agentura Ipsos, rovněž vyplynulo, se na rozvoj elektromobility pozitivně dívá 37 procent lidí, zatímco 38 procent k němu stále zaujímá negativní postoj.
Z vlastní zkušenosti zná auto do zásuvky jen 36 procent dotazovaných. Nejvíce fandí elektromobilům lidé ve věku 27 až 35 let, v této věkové skupině je podporuje polovina respondentů. Elektrovozem někdy jeli hlavně mladší obyvatelé velkých měst.
Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje na koupi elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Realita je ovšem taková, že se rozdíl mezi cenou auta do zásuvky oproti spalovacímu motoru stále zmenšuje. Navíc se rychle rozvíjí trh s ojetými elektrovozidly.
Pokud by auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 procent Čechů by podle průzkumu vybralo hybrid. Benzinový pohon by zvolilo 29 procent lidí, diesel 16 procent. Plně elektrický vůz by si i za těchto podmínek pořídilo pouze devět procent Čechů.
Pokračování zítra