Dalšími zmiňovanými motivátory jsou hustější dobíjecí infrastruktura, nižší cena elektřiny na dobíjení vozu, snížení pořizovací ceny aut na alternativní pohon, ale i státní dotace či jednodušší servis. V „průzkumu“ Raiffeisen – Leasing zmínilo 60 procent řidičů, že by je k pořízení elektromobilu motivovalo zvýhodnění, jako např. sleva na dani, absence dálniční známky, levnější parkování atd.
Zdaleka nejsilněji však v šetření rezonovala vyšší dojezdová vzdálenost elektromobilů (71,6 %) a hustější síť dobíjecích stanic (69 %).
„Krátkou dojezdovou vzdálenost elektromobilů považuje za překážku většina řidičů.
Ale právě v této oblasti jde vývoj nejrychleji dopředu, protože zvýšení dojezdu je prioritou doslova všech výrobců,“ uvedl Jaroslav Kumbera, ředitel oddělení autofinancování firmy.
Některé elektromobily již podle něj nabízejí srovnatelný dojezd jako tradiční auta. „Lidé bez zkušeností s elektromobily mají ale obavy i z častějšího dobíjení, což souvisí s hustotou dobíjecí infrastruktury. Zde je dobré uvědomit si, že česká dobíjecí infrastruktura odpovídá evropskému průměru, na rozdíl od podílu elektromobilů v rámci Evropské unie,“ informoval Kumbera.
Kromě pořizovací ceny řeší spotřebitelé také náklady na provoz elektromobilu. Více než 67 procent dotazovaných by podle průzkumu uvítalo nižší cenu elektrické energie potřebné na dobití vozu. Přes 70 procent respondentů by ocenilo nižší celkové provozní náklady. Podle srovnání společnosti ČEZ však provoz elektromobilu vyjde při ujetí vzdálenosti 100 km na 90 Kč, pokud auto dobíjíte doma.
Cena dobíjení u veřejných stanic je o něco vyšší, stejně tak rychlejší dobíjení je zpravidla dražší. Je na každém řidiči, kde si vůz dobije. Každopádně platí, že za 100 km jízdy autem se spalovacím motorem řidič zaplatí zhruba 280 korun, takže provozní náklady hrají stále pro elektro. A v pokrytí dobíjecími body jsme, jak Kumbera sdělil, v EU na třináctém místě ze sedmadvaceti.
Podle marketingového šetření se 64,6 procenta lidí obává toho, že přechod na elektromobilitu negativně ovlivní jejich domácí rozpočet. Snížení pořizovací ceny elektromobilu by vnímalo jako stimul ke koupi elektromobilu 66,5 procenta dotazovaných. O procento respondentů méně by k pořízení elektromobilu motivoval systém státních dotací.
Pro rozšíření elektromobility u nás je důležitá i dostatečná nabídka „mladých“ ojetých elektromobilů. Souvisí s tím také potřeba nastartovat segment firemních elektroflotil. „Podíl firemních automobilů na registracích za první tři čtvrtletí loňského roku byl přes 75 procent. Firemní flotilová auta jsou pro přechod na alternativní pohon a rozjezd elektromobility v ČR naprosto zásadní,“ řekl J. Kumbera.
„V relativním vyjádření se bude podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automotive čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé,“ sdělil před časem redakci FAEI.cz analytik poradenské společnosti PwC Pavel Štefek s tím, že elektroauta jsou na tuzemském trhu „stále okrajová věc“.
Co by mne asi tak mohlo motivovat , když celej život jezdím autem v ceně do 150000. Koupě nového auta je nejhorší investice kterou člověk muže v oboru financí udělat a to jsem dělal 26 let šéfa různých autosalonů a prodával lidem drahý auta 😁😎
Elektroauto má pouze jediný problém a to baterii! Až bude baterie výrobně levná a bude mít životnost 20 let tak se lidi pro elektrická auta jen pohrnou.