
U příležitosti 95. výročí vzniku Turecké republiky byla otevřena první část nového letiště v Istanbulu. Toto letiště prozatím pojme 90 milionů cestujících ročně, čímž se stává třetím největším na světě. Náklady na vybudování istanbulského letiště se odhadují na 12 miliard dolarů. (Podle údajů provozní společnosti IGA vyšla stavba letiště na 10,25 miliardy eur, tedy asi 265 miliard Kč – pozn. red.).
Jde o klasický příklad megalomanského projektu, který výrazně předimenzoval potřeby tureckého hospodářství. Vzhledem ke stavu turecké ekonomiky je tak trochu zázrak, že se první část nového letiště podařilo dokončit. Je však nutné upozornit na skutečnost, že právě projekty tohoto typu vedou Turecko do hospodářských problémů.
Velké vládní zakázky sice mohou krátkodobě stimulovat růst ekonomiky, nicméně takto vyvolaný růst je dlouhodobě neudržitelný. To si uvědomuje stále více mezinárodních investorů, kteří začali z Turecka odcházet, což vyvolalo měnovou krizi. Turecká centrální banka se snaží přilákat nové investory tím, že zvýšila úrokovou sazbu na 24 procent, nicméně zatím příliš úspěšná není.
Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)