Erdoganovo megalomanství žene Turecko do krize

Názor
Přestože v Istanbulu fungují dvě mezinárodní letiště, včera bylo otevřeno další, které by se do budoucna mělo stát největším na světě. Jde o klasický příklad megalomanství prezidenta Erdogana, které přeceňuje možnosti turecké ekonomiky a v konečném důsledku vede Turecko do hospodářských problémů.
Pohled na letiště po jeho úplném dokončení, který nabízí provozní společnost IGA. Foto: IGA

U příležitosti 95. výročí vzniku Turecké republiky byla otevřena první část nového letiště v Istanbulu. Toto letiště prozatím pojme 90 milionů cestujících ročně, čímž se stává třetím největším na světě. Náklady na vybudování istanbulského letiště se odhadují na 12 miliard dolarů. (Podle údajů provozní společnosti IGA vyšla stavba letiště na 10,25 miliardy eur, tedy asi 265 miliard Kč – pozn. red.).

Jde o klasický příklad megalomanského projektu, který výrazně předimenzoval potřeby tureckého hospodářství. Vzhledem ke stavu turecké ekonomiky je tak trochu zázrak, že se první část nového letiště podařilo dokončit. Je však nutné upozornit na skutečnost, že právě projekty tohoto typu vedou Turecko do hospodářských problémů.

PSALI JSME:
Turecko čeká prudká recese, tvrdí bankovní expert a prognostik John Hardy

Velké vládní zakázky sice mohou krátkodobě stimulovat růst ekonomiky, nicméně takto vyvolaný růst je dlouhodobě neudržitelný. To si uvědomuje stále více mezinárodních investorů, kteří začali z Turecka odcházet, což vyvolalo měnovou krizi. Turecká centrální banka se snaží přilákat nové investory tím, že zvýšila úrokovou sazbu na 24 procent, nicméně zatím příliš úspěšná není.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru