
V prvních třech měsících letošního roku pokračoval trend z loňska – spotřebitelé s ERÚ nejčastěji řešili platby za energie. Z celkového počtu 3 857 podání se tohoto tématu týkala takřka polovina z nich (1 969).
„V loňském roce nám spotřebitelé volali a psali hlavně kvůli zvýšeným zálohám za elektřinu a plyn. Nyní se zdražení začíná častěji projevovat také ve vyúčtováních, která lidem postupně chodí,“ informoval Ladislav Havel, člen rady ERÚ.
„Stížnosti se často týkají chybného vyúčtování, tady radíme ho neprodleně a písemně reklamovat u dodavatele. Jestliže došlo k neoprávněné změně ceníku, kdy dodavatel například zdražení neoznámil minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně, jde o změnu neplatnou a spotřebitel se musí bránit,“ dodal.
Havel zároveň upozornil, že v letošním prvním čtvrtletí se meziročně výrazně zvýšil počet návrhů na zahájení mimosoudního spotřebitelského sporu. Zatímco za celý loňský rok jich ERÚ registroval 440, od začátku toho letošního jich je už přes 200.
Z obdržených podnětů je také zřejmé, že spotřebitelé reagují na stále výraznější zlevňování energií pod vládní strop. „Oživení trhu s sebou ovšem bohužel přináší i některé negativní jevy. Opět se aktivizují nepoctiví zprostředkovatelé, kteří zákazníky ke změnám dodavatelů doslova tlačí,“ uvedla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.
Nebezpečné jsou podle ní především situace, kdy energošmejdi zazvoní u domovních dveří a chtějí smlouvu podepsat hned na místě. Často při tom zcela ignorují zákaz podomního prodeje v obci. „Právě na tento fenomén se ERÚ ve spolupráci se Svazem měst a obcí ČR zaměřuje ve společné kampani,“ upřesnila Zemanová.
Ilustrační foto: Depositphotos.com