Fio banka roste, ale může mít čtvrtmiliardového kostlivce ve skříni

Fio banka, podle počtu klientů pátá největší banka v ČR, je kontinuálně v plusu od udělení bankovní licence v roce 2010. Za loňský rok navýšila čistý zisk, který dosáhl 423 miliony korun a je téměř o čtvrt miliardy vyšší, než předloňský zisk ve výši 178 milionů korun.

Počet klientů Fio banky se meziročně zvýšil o 17 procent, takže nyní už využívá jejích služeb 800 tisíc klientů. Foto: Fio banka

Banka rostla i v dalších parametrech. Její bilanční suma meziročně stoupla o téměř 28 miliard na 108,2 miliardy korun a na 104 miliardy Kč – v meziročním srovnání o více než 26 miliard – se na konci roku 2017 vyhoupl objem vkladů.

Počet klientů Fio banky se meziročně zvýšil o 17 procent (bezmála o 120 tisíc), takže nyní už využívá jejích služeb 800 tisíc klientů. „Pět let po sobě získáváme přes 100 tisíc nových klientů ročně. To tempo je neuvěřitelné,“ říká tiskový mluvčí Fio banky Ján Franek a připomíná, že Fio jako banka startovala s padesáti tisíci klienty. Podle mluvčího je nárůst klientů dán i tím, že banka během let nezměnila strategii banky bez poplatků: „Nikdy jsme nelákali na nejrůznější odměny za přechod.“

STABILNÍ POLITIKA BEZ POPLATKŮ

Podle interních průzkumů banky její klienti oceňují stabilní bezpoplatkovou politiku, širokou nabídku produktů i neustálý rozvoj služeb. „Věříme, že se nám podaří toto tempo zachovat i v letošním roce,“ komentuje to Franek. Začátkem února Fio banka představila kreditní karty pro spotřebitele i podnikatele a na letošek chystá novou mobilní aplikaci, vlastní podílové fondy nebo placení mobilem prostřednictvím Android Pay.

Pro firmy, které v roce 2017 tvořily zhruba pětinu z celkového počtu nových klientů, banka připravila nový podnikatelský kontokorent a začala dávat k účtům business kartu zdarma. Nabídla jim také rychlejší tuzemské platby, které při odeslání do 12 hodin dojdou ještě týž pracovní den.

Pobočky banky teď najdou klienti na 80 místech po celém Česku a Fio plánuje otevřít další například v Litoměřicích, Praze, Ostravě nebo Mělníku. Postupnou expanzi chystá i na poli bankomatů, současných 170 chce v letošním roce navýšit o dalších deset.

KOSTLIVEC VE SKŘÍNI

Meziroční nárůst zisku banky ve výši čtvrt miliardy korun v podstatě odpovídá tomu, co má Fio banka podle loňského rozsudku Vrchního soudu v Praze zaplatit hlavní městu kvůli neoprávněnému prodeji hotelu Sandra na pražském Opatově. Tedy nejméně 230 milionů korun.

Kauza je stará více než deset let. Tehdy zkrachoval Místní bytový podnik v Praze a konkurzní správce následně začal rozprodávat jeho majetek. Jenže neoprávněně prodal také hotel Sandra. A peníze za něj dostala právě Fio banka, která v roce 2005 převzala pohledávku vůči zkrachovalému bytovému podniku jako zajištění úvěru. Z výtěžku dražby prakticky jediného majetku podniku, kterým byl zmíněný hotel, banka dostala víc než 99 procent.

Různé soudy ale následně došly k tomu, že hotel do konkurzní podstaty bytového podniku nepatřil, protože v době prodeje mělo být jeho majitelem hlavní město. A o to, kdo zaplatí Praze náhradu, se pak vedly další soudní spory. Až Vrchní soud v Praze vloni na podzim definitivně rozhodl, že platit má Fio banka a že musí hlavnímu městu vrátit jak 151 milionů, které za dům dostala, tak úrok ve výši 80 milionů.

BANKA MÁ REZERVY

Fio banka vloni v říjnu v reakci na rozsudek uvedla, že peníze fakticky nikdy nedostala, protože v konkurzním řízení jako komisionář zastupovala svého klienta, kterému uvedené peníze přeposlala. „Po jednání s klienty zvážíme další postup spočívající v podání dovolání k Nejvyššímu soudu, případně další právní kroky,“ řekl Hospodářským novinám tehdejší mluvčí banky Zdeněk Kovář.

Podle Kováře banka s případnou povinností vrátit peníze počítá, má připravené rezervy, a hospodaření banky ani úspory lidí nejsou ohrožené: „Banka s možností této povinnosti dlouhodobě počítá. Rozsudek nijak neohrožuje hospodářské výsledky banky v roce 2017 či v letech následujících ani vlastní kapitál banky a jeho budoucí vývoj.“

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Firmy

Anketa: Značka Baťa českou průmyslovou ikonou století

Jako největší průmyslovou ikonu, která šíří dobré jméno Česka a českého průmyslu, vybrali Češi v anketě Svazu průmyslu a dopravy obuvnickou značku Baťa. Na druhé a třetí místo vyslali České pivo a značku Škoda Auto.

Lidí na trhu práce bude méně a méně

Firmy, máte pocit, že na trhu práce máte teď problém obsadit volné pracovní místo? Tak se připravte, že to bude ještě horší. Teď nemluvím o tom, zda budou mít lidi odpovídající kvalifikaci, pro vás umírněné …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru