Franchising v Česku i nadále poroste. V krizi se zájem o něj zvyšuje

Aktuální situace spojená s pandemií koronaviru může v budoucnu posílit zájem o franchising. „V krizi se o franchisy zájem zvyšuje. Podnikatelé hledají jistější byznys, což nahrává právě provozu podniků v licencích. Ty mají jasná a ověřená pravidla a často jistější profit, než podnikání vystavěné na zelené louce,“ sdělil portálu FAEI.cz Jiří Krajča z České asociace franchisingu (ČAF).
První franchisovou pobočkou, která vstoupila na tuzemský trh v březnu 1992, byla restaurace s rychlým občerstvením McDonald's. Ilustrační foto: McDonald's

„Mnohým podnikatelům se nechce v nejisté době experimentovat s podnikáním v neznámém oboru bez spolupráce s kvalitním partnerem,“ dodává Krajča. Franchising podle něj přináší výhody pro podnikání, podnikatele a pro celou společnost. Franchisant má užitek ze zkušeností, které získal od společnosti současně s nákupem franchisového konceptu.

V Česku je v současnosti přes 300 franchisových konceptů. Více je těch domácích – poměr činí 59 procent českých ku 41 procentu zahraničních. Ověřené koncepty podnikání, které oproti budování vlastní firmy zaručují do jisté míry úspěch a profit, budou podle odborníků lákat a trh by měl nabídnout více konceptů.

Do dvaceti let by se počet konceptů franchis u nás mohl zdvojnásobit, čímž by se Česko dostalo na obdobné množství, jako ve srovnatelných zemích Západní Evropy.

„Na trzích obdobné velikosti, jako je trh český, je okolo 500-600 franchisových konceptů. Příkladem pro nás může být Rakousko, kde je cca 800 franchisových konceptů,“ říká Krajča.

Podle šetření ČAF je nyní v Čechách nejvíce franchis z oboru gastronomie, realitních kanceláří, výživových poraden, fitness a vzdělávání jako jsou jazykové školy. Početně jsou zastoupeny i koncepty z oblasti obchodu s módou, sýry, farmářskými potravinami a kosmetikou. „Rozmach franchis ale ještě přijde,“ věří Krajča.

Zájem o franchisy potvrzuje například světový řetězec McDonald´s, který má v plánu vybudovat další restaurace a k nim nabídne podnikatelům i nové licence. Společnost má jeden z nejpropracovanějších systémů franchis ve světě a v Česku vkládá licence do rukou podnikatelů k provozu restaurací již pětadvacet let.

PSALI JSME:
Seknout se zaměstnáním a jít podnikat pod značku? To je výzva!

Letos se McDonaldu podařilo vložit do rukou českých podnikatelů všechny své tuzemské restaurace, takže aktuálně je u nás 22 „mekdonaldích“ franchisantů a franchisantek „Franchisový koncept společnosti McDonald’s je výhodný pro obě strany,“ uvádí Radim Foltýn, který má v Česku na starosti rozvoj franchis v rámci firmy. Současně přiznává, že cesta k franchise McDonald´s není snadná.

„Svěřujeme do rukou podnikatelů ověřený koncept, plnou podporu a známou značku. Pro nás jsou lokální podnikatelé ideálními reprezentanty, kteří znají místní prostředí a každý den se zapojují do chodu restaurace,“ dodává.

„Musíte mít dostatek kapitálu, abyste do restaurací mohl investovat. Ale když za vámi McDonald’s přijde s nabídkou konkrétní restaurace, tak vám společně s tím dá nahlédnout do její profitability a výhledu do budoucna. Prozradí vám také návratnost. V mém případě se ta návratnost pohybuje někde kolem pěti let, což mi přijde velmi zajímavé,“ vysvětluje nejnovější franchisant Zdeněk Prajs z Prahy své rozhodnutí, proč se rozhodl provozovat licenci rychlého občerstvení.

PSALI JSME:
Individualizaci franšízy obchodníci využívají k rozšíření běžného sortimentu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Podnikání

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB