Garanční systém zahájil výplatu náhrad institucionálním klientům Sberbank

Garanční systém finančního trhu (GSFT) začne v pátek 22. dubna 2022 prostřednictvím poboček Komerční banky, vyplácet tzv. institucionální náhrady pohledávek z vkladů klientům Sberbank CZ. Aktuálně jde o 17 exekutorských úřadů, které vedly účty pro téměř 18 tisíc klientů.
O odebrání bankovní licence bylo již nepravomocně rozhodnuto a úspěšnost odvolání, které Sberbank pravděpodobně podá, je minimálně nejistá. Ilustrační foto: Sberbank

Garanční systém bude institucionálním klientům vyplácet náhradu vkladů každého jejich zákazníka, jehož prostředky byly evidovány ke konci letošního února na účtu institucionálního klienta vedeného u Sberbank CZ, maximálně však do limitu 2 499 500 korun na jednoho zákazníka (ekvivalent částky 100 000 eur dle kurzu České národní banky, pozn. red.).

„Pokud zákazníkovi institucionálního klienta vznikl nárok na náhradu za pohledávku z jiného vkladu vedeného u Sberbank CZ, uvedená maximální částka se sníží o výši tohoto nároku,“ informoval naši redakci GSFT.

Výplata institucionálních náhrad vkladů oprávněným osobám bude podle něj probíhat prostřednictvím pobočkové sítě Komerční banky.

„Akciová společnost Sberbank CZ, jejíž mateřská společnost je majoritně vlastněná ruským ministerstvem financí, zaznamenala krátce po napadení Ukrajiny ruskými vojsky výrazný odliv likvidity,“ sdělil redakci FAEI.cz Jáchym Ingr, konzultant společnosti PKF Apogeo Group.

Připomněl, že v pátek 25. února banka neotevřela své pobočky, výrazně omezila své internetové bankovnictví a karetní transakce a že dne 28. 2. zahájila Česká národní banka (ČNB) proces odebrání její bankovní licence.

„O odebrání bankovní licence bylo podle serveru Seznam Zprávy již nepravomocně rozhodnuto a úspěšnost odvolání, které Sberbank pravděpodobně podá, je minimálně nejistá,“ informoval Ingr.

Institucionální klienti Sberbank CZ prokáží své nároky originálem, úředně ověřenou kopií, nebo elektronicky podepsaným platným výpisem z obchodního či jiného veřejného rejstříku ne starším než tři měsíce a průkazem totožnosti osoby, která je zástupcem právnické osoby (platný občanský průkaz nebo pas, pozn. red.).

K vyzvednutí náhrady lze zmocnit i jinou osobu, a to na základě úředně ověřené plné moci vystavené výhradně pro výplatu náhrady vkladu. Vzorový formulář této plné moci, stejně jako reklamační formulář, je k dispozici ke stažení na webových stránkách Garančního systému. Formulář plné moci či formulář k podání reklamace bude možné vyzvednout též na pobočkách Komerční banky.

Náhradu lze vyzvednout v době tří let od zahájení výplaty náhrad, tedy nejpozději do 22. dubna 2025. Po uplynutí této lhůty již nebude možné náhradu vyplatit.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena