GDPR se blíží, ale veřejnost se ochranou osobních údajů příliš netrápí

Na konci května vstoupí v platnost obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR. Tato nová legislativa harmonizuje a upřesňuje pravidla nakládání s osobními údaji v celé Evropské Unii. V českém prostředí se díky vysokým sankcím za nedodržení mluví o „revoluci v ochraně osobních údajů“.

Pro společnosti, které při nakládání s osobními údajů dodržovaly současnou legislativu a rozumné etické principy, se však žádná revoluce nekoná. Jen je třeba věnovat pozornost upraveným postupům a zvýšené administrativě. Zajímalo nás, jak ochranu osobních údajů vnímají ti, jejichž zájmy by legislativa měla hájit, tedy občané ČR, v GPDR hantýrce nazývaní „subjekt osobních údajů“. Výzkumná agentura STEM/MARK na podnět Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR zjistila, co si česká veřejnost o ochraně osobních údajů myslí a jak k ní přistupuje.

O problematiku ochrany osobních údajů se podle březnového výzkumu agentury STEM/MARK zajímá pouze třetina populace. Větší zájem nalezneme u lidí spíše mladších, vysokoškolsky vzdělaných a žijících ve velkých městech. Naopak nejnižší zájem o ochranu osobních údajů mají lidé starší 60 let a nezaměstnaní.

Občané mají pocit, že o ochraně osobních údajů nemají dostatek informací. Více než 2/3 (70 %) dotázaných se domnívají, že jim informace chybí. Nejlépe informovaní se cítí lidé vysokoškolsky vzdělaní, ačkoliv i mezi nimi má více než polovina pocit, že ohledně ochrany osobních údajů neví všechno důležité. „Z jiných výzkumů víme, že česká veřejnost mívá tradičně pocit, že ji stát nedostatečně informuje o pro ni důležitých legislativních krocích. Totéž se potvrzuje i v případě GDPR, ještě navíc umocněné pro občana nepříliš jasnou kompetencí soukromého a veřejného sektoru při osvětě připravovaných změn.“, říká Pavel Šimoník autor výzkumu za STEM/MARK.

Z nedostatku informací a převládajícího nezájmu o ochranu osobních údajů vyplývá, že GDPR příliš zastoupené v povědomí české společnosti není a výsledky výzkumu společnosti STEM/MARK to skutečně potvrzují. Tři pětiny občanů o GDPR nikdy neslyšely a pouze necelá pětina ví, o co jde. Zbývající pětina o GDPR slyšela, ale neví, o co se jedná. Největší povědomí o novém nařízení mají opět vysokoškoláci a lidé zajímající se o ochranu osobních údajů, ale i mezi nimi zhruba 2/5 o GDPR nikdy neslyšely. „Zdá se, že zde selhává veřejný sektor. Komunikace o GDPR směřuje pouze ke správcům osobních údajů, nikoliv k občanům, kteří by také měli dostat srozumitelné a dostatečné informace o této oblasti“, komentuje poměrně vysokou neznalost GDPR Hana Huntová, výkonná ředitelka SIMAR.

Strach ze zneužití osobních údajů (zatím) nemáme

Češi si z osobních údajů chtějí nejvíce chránit tzv. organizační údaje (např. rodné číslo, číslo občanského průkazu, číslo účtu), které se používají v běžném styku s úřady, institucemi nebo zaměstnavatelem. Naopak údaje spojené s používáním internetu nebo citlivé údaje, jako jsou zdravotní stav nebo biometrické informace, mají podle výzkumu při ochraně nižší prioritu. Přitom právě u nich GDPR nastavuje přísnější statut ochrany. Ze zneužití osobních údajů nepanují ve společnosti příliš velké obavy. Pouze každý desátý se velmi obává zneužití a jedna třetina respondentů vyjádřila jisté obavy. Největší obavy při nakládání s osobními údaji vzbuzuje anonymní prostředí internetu a uzavírání smluv po telefonu. Lidé tedy mají strach z uzavření nevýhodné smlouvy nebo zneužití údajů pro ilegální aktivity.

Přístup české společnosti k ochraně osobních údajů doznal za poslední tři roky jistých změn. Dvě pětiny lidí změnily svůj přístup k ochraně osobních údajů a necelá pětina hodlá být v ochraně důslednější poté, co GDPR nabyde účinnosti. Valná většina (80 %) ale nevidí důvod ke změně a své údaje si bude chránit stejně jako doposud.

Nové nařízení bude mít zásadní dopad i na výzkum trhu a veřejného mínění. Výsledky ale ukazují, že se občané zneužití osobních údajů výzkumnými agenturami většinově neobávají. „Výzkum trhu má dlouhou tradici seberegulace a vlastní kodex chování pro ochranu osobních údajů, uvědomujeme si, že osobní údaje respondentů musí podléhat přísné ochraně, jako obor se snažíme v maximální míře minimalizovat zpracování osobních údajů a vždy, když to jde pracovat s údaji, které jsou anonymizované,“ vysvětluje Hana Huntová ze SIMARu. Respondenti se výzkumů účastnit chtějí, hlavně protože tak mohou přispět ke zlepšení výrobků a služeb (38 %) nebo mohou vyjádřit svůj názor k důležitým věcem (32 %).

Sběr dat proběhl v polovině březnu 2018.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru